
Foto: Gemeente Losser
Veiligheid voorop: meldplicht voor carbidschieten
maandag 31 maart 2025
Losser - Carbidschieten tijdens de jaarwisseling is één van de tradities in de gemeente Losser.
Ook dit jaar is carbidschieten - onder voorwaarden - mogelijk. Wie op 31 december 2024 carbid wil schieten, moet dit uiterlijk 27 december melden bij de gemeente Losser. De veiligheid van onze inwoners staat hierbij voorop.
Meldplicht voor carbidschieten
Iedereen die op 31 december carbid wil schieten, moet dat melden bij de gemeente. Ook geldt dat je alleen op oudejaarsdag carbid mag schieten, en alleen buiten de bebouwde kom. Je leest meer over de voorwaarden op www.losser.nl/carbidschieten.
Veilig carbidschieten
Carbidschieten is niet zonder gevaar, daarom is het belangrijk hier veilig mee te werken. Vijf belangrijke tips:
Bereid je goed voor en meld je bij de gemeente Losser als je gaat carbidschieten.
Bescherm jezelf en anderen: gebruik gehoorbescherming en een veiligheidsbril.
Zorg voor EHBO en voldoende blusmiddelen voor als er toch iets misgaat.
Gebruik goed materiaal: een melkbus met stevige bodem en een plastic bal.
Ontsteek het carbid veilig: met een fakkel op een stok terwijl je naast de melkbus staat.
Wil je hier meer over weten? Kijk op www.wieisdebock.nl
Meldingsformulier carbidschieten
Het meldingsformulier carbidschieten staat op www.losser.nl/carbidschieten. Vul dit uiterlijk 27 december 2024 in via de website.
Archief
Ontwerp zelf een postkaart tegen eenzaamheid
LOSSER - Dit jaar staat in de Week Tegen de Eenzaamheid het thema ‘Ontmoeten’ centraal.
Rogge maaien
HAARLE - Op het Voorbijgangerserf in Haarle staan de gasten fier overeind. Afgelopen weekend werd de rogge op traditionele manier gemaaid en samengebonden tot garven. Zes garven, samengebonden met een zeel, vormen samen een gast. Een nostalgisch plaatje vastgelegd door Frans Rensen.
Een zomer vol fun voor jong en oud!
LOSSER - Ook deze zomer hoef jij je niet te vervelen! Tussen 4 juli en 27 september hebben wij weer leuke en leerzame activiteiten voor jullie georganiseerd.