gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Vakantie 2.jpg
marcin-jozwiak-oh0DITWoHi4-unsplash.jpg Marcin Jozwiak / unsplash.com
'Europese regels binnenvaart komen niet uit een Brussels kantoor maar van de sector zelf'

BINNENVAART Er is deining op de Nederlandse binnenwateren. Mensen werkzaam op binnenvaartschepen mogen niet aan de slag wanneer zij een te hoge BMI hebben.

Schippers van kleine toeristische bootjes, zoals bijvoorbeeld de Berkelzomp in de Achterhoek, moeten nieuwe certificaten halen om te kunnen blijven varen. Deze regels zijn niet nieuw: ze bestaan al sinds 2019 en zijn sinds januari 2022 van toepassing in alle EU-landen, zo ook in Nederland.

Regels oorspronkelijk gemaakt door experts uit vakgebied
De regels zijn oorspronkelijk niet gemaakt in Brussel maar door experts uit de EU-landen met veel kennis van het vakgebied. Zij spreken in internationaal overleg af wat nodig is om het verkeer op binnenwateren veilig te houden. Zo weet je zeker dat iemand die op rivieren en kanalen vaart, en de grens kan oversteken, beschikt over de benodigde kennis en vaardigheden. Medische geschiktheid is daar daarbij een essentieel onderdeel van: iemand die verantwoordelijk is voor passagiers, moet in geval van een noodsituatie mensenlevens kunnen redden.

Kan persoon veiligheid garanderen?
Een keuringsarts moet vaststellen of de persoon in kwestie voldoende in staat is om de veiligheid te garanderen. Bij een BMI van boven de 40, ook wel ernstige obesitas genoemd, moet de arts de persoon (tijdelijk) ongeschikt verklaren. Deze medische keuringen zijn gebaseerd op internationale voorschriften voor zeevarenden. Het behalen van certificaten voor schippers is een ander essentieel onderdeel voor de veiligheid van alle opvarenden. Men moet met de vereiste technologie kunnen omgaan om in een noodgeval juist te handelen.

Codificatie
Het Europees Comité voor het opstellen van normen voor de binnenvaart (CESNI) is opgericht door de  Centrale Commissie voor de Rijnvaart  , een instantie die los staat van de Europese Unie. De normen zijn vervolgens opgenomen in de  richtlijn  over vereisten voor beroepen in de binnenvaart, waardoor ze van toepassing zijn op iedereen werkzaam in binnenvaartsector in de EU. Het komt vaker voor dat normen en standaarden die tot stand zijn gekomen in een sector op verzoek van diezelfde experts wordt overgenomen in Europese wetgeving. Dit heet codificatie.

Europese Unie, 2021 / Binnenvaartschip bij de Sluis bij Hasselt, België
Strengere keuring rijbewijs 75+

TWENTE Cartoon Leo Kemper

Defensie doet beroep op civiele transport en logistiek

TRANSPORT Met het oog op de gereedstelling van de organisatie wil Defensie samenwerken met logistieke en transportbedrijven.

Bijvoorbeeld bij grootschalige Europese oefeningen, of tijdens een veiligheidscrisis. 17 Juni vond een bijeenkomst plaats in Kasteel Woerden voor de diensten wegtransport en overslag. Ruim 100 belangstellende logistieke partners kregen informatie. 

Publicatie komende zomer
Defensie publiceert de aanbestedingen voor deze diensten komende zomer.
Deelnemers gaan samenwerken in een zogenoemd Ecosysteem Logistiek.

Enorme logistieke behoefte
De Commandant Defensie Ondersteuningscommando vertelde over de noodzaak van het Ecosysteem Logistiek: “De krijgsmacht heeft een enorme logistieke behoefte. Wij hebben logistieke partners nodig om hierin te voorzien. Door een slimme combinatie van eigen transportcapaciteit en samenwerking met civiele logistieke partners staan wij altijd klaar voor de krijgsmacht, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden”, zei luitenant-generaal Jan-Willem Maas.

Troepen verplaatsen en bevoorraden
Belangstellende partijen kunnen op de aanbestedingen inschrijven om grote militaire verplaatsingen te ondersteunen en troepen te bevoorraden. Daarbij gaat het om vervoer van voedingsmiddelen en drinkwater. Verder gaat om gevaarlijke stoffen zoals brandstoffen, oliën, smeermiddelen, vliegtuigbrandstoffen, vliegtuigoliën en vliegtuigsmeermiddelen.
Daarnaast moeten wapens, munitie, militair materieel, uitrusting en reservedelen op transport. Tot slot betreft het kleding, huisvestingsgoederen, reinigingsmiddelen en veldversterkingsmaterieel en bouwmaterialen. Daarnaast heeft Defensie partners nodig voor overslagtaken, zoals laad-, hef- en hijswerkzaamheden voor het vervoer van bovenstaande artikelen.


Contracten
De contracten worden voor 7 jaar afgesloten. Zo verzekert Defensie zich van gegarandeerde capaciteit in aanloop naar en tijdens een oorlog of crisis. Kleine geïnteresseerde bedrijven kunnen aan de slag als onderaannemer bij grotere partijen.


Verantwoord
Op basis van dreigingsanalyses beoordeelt de krijgsmacht of het verantwoord is om transportbedrijven in bepaalde gebieden in te zetten. Op het laatste stuk naar het front, de zogeheten ‘last tactical mile’, zorgt Defensie zelf voor vervoer.

Doorreisland
Een oorlog in Europa is mogelijk. NAVO-troepen uit het buitenland gebruiken Nederland dan als doorreisland. Dat kan over de weg, het spoor, het water of door de lucht. Daarbij zorgt Defensie voor logistieke ondersteuning, maar als dat nodig is ook voor bijvoorbeeld reserveonderdelen, munitie en brandstof.

www.rijksoverheid.nl
Oldenzaal, Autobaan A1, 4.jpg Richard Koopman

Archief

image001.jpg Houweling Transport winnaar Beste Leerbedrijf 2025
foto van de RDW.jpg RDW
Congres Laadinfra Nederland 2025: Laadinfra onder druk: samen bouwen aan de netten van morgen

ARNHEM Op dinsdag 20 mei 2025 vindt het Congres Laadinfra plaats in ACT Event Studios, Arnhem

Nederland loopt voorop in elektrische mobiliteit, maar om die positie te behouden moeten we nú handelen. Overheden, netbeheerders, marktpartijen en kennisinstellingen staan voor een immense opgave: het realiseren van een betrouwbare, schaalbare en toekomstbestendige laadinfrastructuur. De vraag naar stroom groeit explosief — en de druk op ruimte, netcapaciteit en samenwerking neemt toe.

“De laadinfrastructuur kán een knelpunt worden — tenzij we het samen anders aanpakken”
Hoe voorkomen we dat de laadinfrastructuur achterloopt op het wagenpark? Wat vraagt dit van regelgeving, netbeheer en technologie? En hoe zorgen we ervoor dat laadpunten daar komen waar ze écht nodig zijn — en blijven functioneren?


Tijdens het Congres Laadinfra Nederland 2025 gaan bestuurders, beleidsmakers, netbeheerders, laadexploitanten en innovators met elkaar in gesprek over deze urgente vragen.

De volgende onderwerpen staan centraal:
Ruimtelijke puzzel: Waar moeten al die laadpunten komen, en wie is aan zet?
​​​​​Netcapaciteit en slimme sturing: Wat kan wél als het net vol zit?
Beleid & regelgeving: Welke kaders zijn nodig om sneller te kunnen schakelen?
Bidirectioneel laden & V2G: Is de auto straks ook een batterij voor het net?
Toekomst van het laden: Van paal naar platform

Met onder meer de volgende sprekers:
Jules Sommers, Allego
Nanet Rutten, MRA-Elektrisch
Marisca Zweistra, ElaadNL
Rein Jüriado, European Commission
Eric van Voorden, Vereniging DOET & Last Mile Solutions

Samen bouwen aan de laadinfrastructuur van de toekomst
Het Congres Laadinfra is dé ontmoetingsplek voor beleidsmakers, professionals en bedrijven die betrokken zijn bij de energietransitie en mobiliteitsverandering. Door kennis te delen, innovaties te tonen en concrete samenwerkingen te smeden, werken we samen aan de volgende fase van het Nederlandse laadlandschap.

Kijk voor meer informatie op www.congreslaadinfra.nl. Mis deze dag niet en meld je aan via www.congreslaadinfra.nl/registratie/. Zie ook https://www.detransportkrant.nl en https://transportkrantmagazine.eu/

Promedia
TSG lanceert nieuwe business unit TSG Power

DORDRECHT De rol van TSG Power in de energietransitie

Elk bedrijf, ongeacht sector of grootte, staat voor een cruciale uitdaging: de energietransitie met het oog op een duurzamere toekomst. Nieuwe Europese wetgevingen dwingen organisaties om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en bewuster om te gaan met energie. TSG speelt hierin een belangrijke rol door geïntegreerde infrastructuurprojecten te implementeren, te construeren en te beheren.


Over TSG Power 
De voorbije jaren heeft TSG zijn aanbod uitgebreid. Naast de gekende activiteiten van TSG Retail en TSG Fleet, focussen we ons vandaag via de business units TSG Charge en TSG Power op nieuwe technologieën en duurzame energiebronnen.   TSG Charge specialiseert zich in AC- en DC-laadinfrastructuur. TSG Power richt zich op de implementatie van energieopslagsystemen (BESS) en slimme Energie Management Systemen (EMS).

Olaf Bitter, Business development manager TSG Power bij TSG: “Wij zorgen voor het volledige plaatje. Van ontwerp tot installatie en beheer creëren we coherente energiesystemen waarmee bedrijven optimaal kunnen anticiperen op de fluctuerende energiemarkt.”


Slim inspelen op een veranderende energiemarkt
De energietransitie versnelt: overheden stimuleren elektrische mobiliteit, steden voeren lage-emissiezones in en bedrijven investeren massaal in duurzame oplossingen.

Olaf Bitter: “De vraag naar slimme energieoplossingen stijgt snel. Met TSG Power spelen we hierop in door onze expertise in energieopslag en integratie verder uit te bouwen. Zo kunnen klanten rekenen op naadloze koppelingen tussen laadinfrastructuur, batterijsystemen en hernieuwbare energiebronnen.”

Dankzij de snelle ontwikkelingen in batterijtechnologie, zoals de komst van recycleerbare grafeenbatterijen, maar ook natrium/sodium-ion batterijen blijven onze oplossingen ook op lange termijn innovatief en duurzaam.
 
BESS: slimme opslag voor kostenoptimalisatie
Batterijen (BESS) vormen de slimme schakel in een efficiënt energiesysteem. Ze bufferen opgewekte energie en helpen bedrijven om:
    •    Overtollige zonne- of windenergie op te slaan.
    •    Piekverbruik te verlagen en energiekosten te minimaliseren.
    •    Energie strategisch te kopen en te verkopen op markten zoals EPEX.
    •    Kostbare netverzwaringen bij installaties zoals snelladers en warmtepompen te vermijden.

"Met een batterij kunnen bedrijven niet alleen hun eigen verbruik optimaliseren, maar zelfs nieuwe inkomsten genereren door slim te verhandelen op de energiemarkt”. aldus Olaf “

Volledige ondersteuning, van A tot Z
Elke sector staat voor grote veranderingen. TSG ondersteunt bedrijven hierin als all-in-one partner: van netaansluitingen, vergunningen en keuringen tot installatie en onderhoud.

Onze kernwaarden:
    •    Turn-key oplossingen én maatwerkprojecten.
    •    24/7 service via gecertificeerde, permanent bijgeschoolde technici.
    •    Volledige energie-integratie tussen laadinfrastructuur, zonnepanelen, windmolens en industriële batterijen.


Meer informatie? Zie www.tsg-solutions.com/nl/tsg-power/ 

Zie ook www.detransportkrant.nl

TSG
Vier 5 mei
Cartoon: Leo Kemper
Sluiting Vredestein / Apollo Tyres Enschede in 2026 slaat in als een bom

ENSCHEDE De aangekondigde sluiting van bandenfabriek Apollo Tyres in Enschede in de zomer van 2026, slaat in als een bom. Ongeveer 500 medewerkers in Enschede hebben vanmiddag te horen gekregen dat ze hun baan verliezen.

Het gehele productieproces wordt overgeheveld naar een Apollo-fabriek in Hongarije. ‘We wisten dat het niet goed ging’, zegt Nicole Engmann van CNV. ‘Maar deze mededeling is een keiharde klap. Iedereen is er kapot van. Uiteraard zullen we er alles aan doen om alle medewerkers zo goed mogelijk te begeleiden.’


Bijeenkomst
Vanmiddag is de sluiting van de fabriek tijdens een bijeenkomst aan alle medewerkers medegedeeld. De Europese commerciële topman van het Indiase Apollo Tyres was zelf aanwezig om het nieuws over te brengen. ‘Er heerst nu grote verslagenheid onder de medewerkers’, zegt Engmann. ‘Ze hebben er de afgelopen jaren alles aan gedaan om een rampscenario zoals dit te voorkomen. Helaas blijkt nu dat dat niet genoeg was. Uiteraard zullen wij er nu alles aan doen om ze de komende periode zo goed mogelijk te begeleiden.’

Verkoop viel tegen
Uiteraard voelden de medewerkers zelf ook dat het niet goed ging met hun bedrijf. In 2020 werd het totale personeelsbestand nog gehalveerd van 1.200 naar 600 om het hoofd boven water te houden. Ondertussen viel de verkoop van de Spacemaster, een opvouwbare reserveband, flink terug. Vorige maand werd aangekondigd dat 60 tijdelijke contracten niet zouden worden verlengd.

Leeglopende industrie
Volgens CNV-onderhandelaar Nicole Engmann vormt de verhuizing van Apollo Tyres het volgende voorbeeld van de industriële leegloop in Nederland. ‘Wederom hebben hoge energiekosten en inflatie een rol gespeeld bij de beslissing om het productieproces naar een ander land te verplaatsen’, zegt ze. ‘En wederom verdwijnt er daarmee een hoop werkgelegenheid uit ons land. Wat ons betreft ligt er een rol voor de overheid in het gelijktrekken van de Nederlandse concurrentiepositie. Uiteraard is de garantie op het behoud kwalitatief goede arbeid daarbij voor ons een belangrijke voorwaarde.’ Zie ook www.cnv.nl

cnv.nl / iStock
HyField: Twente krijgt unieke test- en opleidingslocatie voor waterstof 

Enschede De Twente Safety Campus (TSC) en Cogas werken samen aan de ontwikkeling van HyField: een nieuwe test- en opleidingslocatie voor waterstof op Technology Base Twente.

Op deze veilige en afgesloten locatie van de voormalige militaire vliegbasis Twente kunnen onderzoeksinstituten, hulpdiensten, netbeheerders en bedrijven straks het hele jaar door in de praktijk testen, leren en trainen met waterstof. 

Goede test- en oefenlocatie
Richard Lohuis, directeur Transitie Cogas: “Het wordt steeds duidelijker dat waterstof een grote rol gaat spelen in het integrale energiesysteem van de toekomst. Cogas wil hier graag tijdig op inspelen en vindt het belangrijk dat er een goede test- en oefenlocatie voor waterstof in Nederland komt, zodat netbeheerders hier ook goed op voorbereid zijn.” David Bornebroek, directeur Twente Safety Campus: "Met HyField creëren we een unieke omgeving waar hulpverleners en netbeheerders zich optimaal kunnen voorbereiden op het veilig werken met waterstoftoepassingen. Zo dragen we bij aan een toekomst waarin waterstof veilig en effectief wordt ingezet." 

Unieke plek in Nederland 
Op dit moment is er in Nederland nog geen plek waar je grootschalig met waterstof kunt testen, trainen én demonstreren. HyField biedt die ruimte straks wél. HyField wordt stap voor stap gerealiseerd. De aanleg is verdeeld in drie fases verspreid over een periode van vier jaar, zodat het terrein steeds beter gebruikt kan worden voor testen, trainingen en scholing op het gebied van waterstof. De investeringen en de aanleg vinden eerder plaats als de vraag snel toeneemt. HyField is straks een unieke plek in Nederland. Een plek waar kennis wordt gedeeld, nieuwe technieken getest worden en mensen leren omgaan met waterstof in de praktijk. Er is ruimte voor demonstraties, onderzoek en scholing. 

Cogas

Uitagenda

Archief

Sport nieuws

Archief