gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Afbeelding van WhatsApp op 2025-07-29 om 10.01.16_fedc2d62.jpg Springkussenfestival
marcin-jozwiak-oh0DITWoHi4-unsplash.jpg Marcin Jozwiak / unsplash.com
17 t/m 20 juli: geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

HENGELO Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor.

NS en Blauwnet
Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo.

Bussen
NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. 
NS vraagt reizigers rekening te houden met extra reistijd en adviseert hen voor vertrek de Reisplanner te raadplegen. 
 


Internationaal treinverkeer
Van donderdag 17 juli tot en met zondag 20 juli rijden er geen treinen tussen Enschede en Gronau (Duitsland). Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek de Reisplanner van NS International te raadplegen.

Bussen in plaats van treinen
'Europese regels binnenvaart komen niet uit een Brussels kantoor maar van de sector zelf'

BINNENVAART Er is deining op de Nederlandse binnenwateren. Mensen werkzaam op binnenvaartschepen mogen niet aan de slag wanneer zij een te hoge BMI hebben.

Schippers van kleine toeristische bootjes, zoals bijvoorbeeld de Berkelzomp in de Achterhoek, moeten nieuwe certificaten halen om te kunnen blijven varen. Deze regels zijn niet nieuw: ze bestaan al sinds 2019 en zijn sinds januari 2022 van toepassing in alle EU-landen, zo ook in Nederland.

Regels oorspronkelijk gemaakt door experts uit vakgebied
De regels zijn oorspronkelijk niet gemaakt in Brussel maar door experts uit de EU-landen met veel kennis van het vakgebied. Zij spreken in internationaal overleg af wat nodig is om het verkeer op binnenwateren veilig te houden. Zo weet je zeker dat iemand die op rivieren en kanalen vaart, en de grens kan oversteken, beschikt over de benodigde kennis en vaardigheden. Medische geschiktheid is daar daarbij een essentieel onderdeel van: iemand die verantwoordelijk is voor passagiers, moet in geval van een noodsituatie mensenlevens kunnen redden.

Kan persoon veiligheid garanderen?
Een keuringsarts moet vaststellen of de persoon in kwestie voldoende in staat is om de veiligheid te garanderen. Bij een BMI van boven de 40, ook wel ernstige obesitas genoemd, moet de arts de persoon (tijdelijk) ongeschikt verklaren. Deze medische keuringen zijn gebaseerd op internationale voorschriften voor zeevarenden. Het behalen van certificaten voor schippers is een ander essentieel onderdeel voor de veiligheid van alle opvarenden. Men moet met de vereiste technologie kunnen omgaan om in een noodgeval juist te handelen.

Codificatie
Het Europees Comité voor het opstellen van normen voor de binnenvaart (CESNI) is opgericht door de  Centrale Commissie voor de Rijnvaart  , een instantie die los staat van de Europese Unie. De normen zijn vervolgens opgenomen in de  richtlijn  over vereisten voor beroepen in de binnenvaart, waardoor ze van toepassing zijn op iedereen werkzaam in binnenvaartsector in de EU. Het komt vaker voor dat normen en standaarden die tot stand zijn gekomen in een sector op verzoek van diezelfde experts wordt overgenomen in Europese wetgeving. Dit heet codificatie.

Europese Unie, 2021 / Binnenvaartschip bij de Sluis bij Hasselt, België
Slim omgaan met afval tijdens je verbouwing

TWENTE Een verbouwing betekent vaak een frisse start: een nieuwe keuken, meer ruimte of eindelijk dat dakkapel. Maar naast stof, lawaai en keuzestress komt er ook flink wat afval bij kijken.

Denk aan hout, gips, steen, oud sanitair en isolatiemateriaal. Als je niet vooraf goed nadenkt over wat je met al dat puin doet, kan het werk onnodig stagneren. Gelukkig zijn er efficiënte manieren om bouwafval te scheiden en af te voeren. Zo houd je het overzicht en blijft je werkplek veilig en opgeruimd.

Wat valt onder bouwafval?
Bouwafval is een verzamelnaam voor het grofvuil dat vrijkomt tijdens sloop- of renovatiewerkzaamheden. Denk aan tegels, betonresten, hout, gipsplaten, metaal, glas en plastic. Maar ook oude keukenkastjes, deuren of sanitair vallen er vaak onder. Het is belangrijk om dit soort afval goed te scheiden, omdat sommige materialen herbruikbaar zijn of apart verwerkt moeten worden. Bovendien kan het verkeerd aanbieden van afval leiden tot extra kosten of vertraging bij de afvoer.

Bouwafval container huren: wanneer en waarom?
Een bouwafval container huren is meestal de meest praktische oplossing als je meer dan een paar kruiwagens afval hebt. Je bespaart jezelf talloze ritjes naar het afvalbrengpunt en voorkomt dat je tuin of oprit verandert in een tijdelijke opslagplaats. Je kiest zelf het formaat dat past bij je klus: van kleine containers (3 m³) voor een badkamerverbouwing tot grote bakken (10 m³ of meer) voor grotere renovaties.

Rodebak.nl
Schermafbeelding 2025-06-27 om 08.45.55.png
17 t/m 20 juli: geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

HENGELO Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor.

NS en Blauwnet
Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo.

Bussen
NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. 
NS vraagt reizigers rekening te houden met extra reistijd en adviseert hen voor vertrek de Reisplanner te raadplegen. 
 


Internationaal treinverkeer
Van donderdag 17 juli tot en met zondag 20 juli rijden er geen treinen tussen Enschede en Gronau (Duitsland). Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek de Reisplanner van NS International te raadplegen.

Bussen in plaats van treinen
'Europese regels binnenvaart komen niet uit een Brussels kantoor maar van de sector zelf'

BINNENVAART Er is deining op de Nederlandse binnenwateren. Mensen werkzaam op binnenvaartschepen mogen niet aan de slag wanneer zij een te hoge BMI hebben.

Schippers van kleine toeristische bootjes, zoals bijvoorbeeld de Berkelzomp in de Achterhoek, moeten nieuwe certificaten halen om te kunnen blijven varen. Deze regels zijn niet nieuw: ze bestaan al sinds 2019 en zijn sinds januari 2022 van toepassing in alle EU-landen, zo ook in Nederland.

Regels oorspronkelijk gemaakt door experts uit vakgebied
De regels zijn oorspronkelijk niet gemaakt in Brussel maar door experts uit de EU-landen met veel kennis van het vakgebied. Zij spreken in internationaal overleg af wat nodig is om het verkeer op binnenwateren veilig te houden. Zo weet je zeker dat iemand die op rivieren en kanalen vaart, en de grens kan oversteken, beschikt over de benodigde kennis en vaardigheden. Medische geschiktheid is daar daarbij een essentieel onderdeel van: iemand die verantwoordelijk is voor passagiers, moet in geval van een noodsituatie mensenlevens kunnen redden.

Kan persoon veiligheid garanderen?
Een keuringsarts moet vaststellen of de persoon in kwestie voldoende in staat is om de veiligheid te garanderen. Bij een BMI van boven de 40, ook wel ernstige obesitas genoemd, moet de arts de persoon (tijdelijk) ongeschikt verklaren. Deze medische keuringen zijn gebaseerd op internationale voorschriften voor zeevarenden. Het behalen van certificaten voor schippers is een ander essentieel onderdeel voor de veiligheid van alle opvarenden. Men moet met de vereiste technologie kunnen omgaan om in een noodgeval juist te handelen.

Codificatie
Het Europees Comité voor het opstellen van normen voor de binnenvaart (CESNI) is opgericht door de  Centrale Commissie voor de Rijnvaart  , een instantie die los staat van de Europese Unie. De normen zijn vervolgens opgenomen in de  richtlijn  over vereisten voor beroepen in de binnenvaart, waardoor ze van toepassing zijn op iedereen werkzaam in binnenvaartsector in de EU. Het komt vaker voor dat normen en standaarden die tot stand zijn gekomen in een sector op verzoek van diezelfde experts wordt overgenomen in Europese wetgeving. Dit heet codificatie.

Europese Unie, 2021 / Binnenvaartschip bij de Sluis bij Hasselt, België
Slim omgaan met afval tijdens je verbouwing

TWENTE Een verbouwing betekent vaak een frisse start: een nieuwe keuken, meer ruimte of eindelijk dat dakkapel. Maar naast stof, lawaai en keuzestress komt er ook flink wat afval bij kijken.

Denk aan hout, gips, steen, oud sanitair en isolatiemateriaal. Als je niet vooraf goed nadenkt over wat je met al dat puin doet, kan het werk onnodig stagneren. Gelukkig zijn er efficiënte manieren om bouwafval te scheiden en af te voeren. Zo houd je het overzicht en blijft je werkplek veilig en opgeruimd.

Wat valt onder bouwafval?
Bouwafval is een verzamelnaam voor het grofvuil dat vrijkomt tijdens sloop- of renovatiewerkzaamheden. Denk aan tegels, betonresten, hout, gipsplaten, metaal, glas en plastic. Maar ook oude keukenkastjes, deuren of sanitair vallen er vaak onder. Het is belangrijk om dit soort afval goed te scheiden, omdat sommige materialen herbruikbaar zijn of apart verwerkt moeten worden. Bovendien kan het verkeerd aanbieden van afval leiden tot extra kosten of vertraging bij de afvoer.

Bouwafval container huren: wanneer en waarom?
Een bouwafval container huren is meestal de meest praktische oplossing als je meer dan een paar kruiwagens afval hebt. Je bespaart jezelf talloze ritjes naar het afvalbrengpunt en voorkomt dat je tuin of oprit verandert in een tijdelijke opslagplaats. Je kiest zelf het formaat dat past bij je klus: van kleine containers (3 m³) voor een badkamerverbouwing tot grote bakken (10 m³ of meer) voor grotere renovaties.

Rodebak.nl
Schermafbeelding 2025-06-27 om 08.45.55.png
Slim omgaan met afval tijdens je verbouwing

TWENTE Een verbouwing betekent vaak een frisse start: een nieuwe keuken, meer ruimte of eindelijk dat dakkapel. Maar naast stof, lawaai en keuzestress komt er ook flink wat afval bij kijken.

Denk aan hout, gips, steen, oud sanitair en isolatiemateriaal. Als je niet vooraf goed nadenkt over wat je met al dat puin doet, kan het werk onnodig stagneren. Gelukkig zijn er efficiënte manieren om bouwafval te scheiden en af te voeren. Zo houd je het overzicht en blijft je werkplek veilig en opgeruimd.

Wat valt onder bouwafval?
Bouwafval is een verzamelnaam voor het grofvuil dat vrijkomt tijdens sloop- of renovatiewerkzaamheden. Denk aan tegels, betonresten, hout, gipsplaten, metaal, glas en plastic. Maar ook oude keukenkastjes, deuren of sanitair vallen er vaak onder. Het is belangrijk om dit soort afval goed te scheiden, omdat sommige materialen herbruikbaar zijn of apart verwerkt moeten worden. Bovendien kan het verkeerd aanbieden van afval leiden tot extra kosten of vertraging bij de afvoer.

Bouwafval container huren: wanneer en waarom?
Een bouwafval container huren is meestal de meest praktische oplossing als je meer dan een paar kruiwagens afval hebt. Je bespaart jezelf talloze ritjes naar het afvalbrengpunt en voorkomt dat je tuin of oprit verandert in een tijdelijke opslagplaats. Je kiest zelf het formaat dat past bij je klus: van kleine containers (3 m³) voor een badkamerverbouwing tot grote bakken (10 m³ of meer) voor grotere renovaties.

Rodebak.nl
N349 in Ootmarsum op 8 juli ’s avonds en ‘s nachts afgesloten

OOTMARSUM De provinciale weg N349 is in Ootmarsum afgesloten voor het verkeer vanaf dinsdag 8 juli 18:30 uur tot en met woensdag 9 juli 06:00uur.

De weg is afgesloten vanaf de rotonde op de hoogte van de Laagsestraat/Denekamperstraat tot aan het knooppunt met de Dusinksweg. De afsluiting is nodig in verband met de uitvoering van onderhoud aan het asfalt.


Omleiding
De omleidingsroute loopt via de Oldenzaalsestraat (N736) en de Dusinksweg. De omleiding wordt met borden aangegeven en is ook te zien op www.bereikbaar.overijssel.nl. Aanwonenden en aangrenzende bedrijven blijven bereikbaar via de parallelweg.

Defensie doet beroep op civiele transport en logistiek

TRANSPORT Met het oog op de gereedstelling van de organisatie wil Defensie samenwerken met logistieke en transportbedrijven.

Bijvoorbeeld bij grootschalige Europese oefeningen, of tijdens een veiligheidscrisis. 17 Juni vond een bijeenkomst plaats in Kasteel Woerden voor de diensten wegtransport en overslag. Ruim 100 belangstellende logistieke partners kregen informatie. 

Publicatie komende zomer
Defensie publiceert de aanbestedingen voor deze diensten komende zomer.
Deelnemers gaan samenwerken in een zogenoemd Ecosysteem Logistiek.

Enorme logistieke behoefte
De Commandant Defensie Ondersteuningscommando vertelde over de noodzaak van het Ecosysteem Logistiek: “De krijgsmacht heeft een enorme logistieke behoefte. Wij hebben logistieke partners nodig om hierin te voorzien. Door een slimme combinatie van eigen transportcapaciteit en samenwerking met civiele logistieke partners staan wij altijd klaar voor de krijgsmacht, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden”, zei luitenant-generaal Jan-Willem Maas.

Troepen verplaatsen en bevoorraden
Belangstellende partijen kunnen op de aanbestedingen inschrijven om grote militaire verplaatsingen te ondersteunen en troepen te bevoorraden. Daarbij gaat het om vervoer van voedingsmiddelen en drinkwater. Verder gaat om gevaarlijke stoffen zoals brandstoffen, oliën, smeermiddelen, vliegtuigbrandstoffen, vliegtuigoliën en vliegtuigsmeermiddelen.
Daarnaast moeten wapens, munitie, militair materieel, uitrusting en reservedelen op transport. Tot slot betreft het kleding, huisvestingsgoederen, reinigingsmiddelen en veldversterkingsmaterieel en bouwmaterialen. Daarnaast heeft Defensie partners nodig voor overslagtaken, zoals laad-, hef- en hijswerkzaamheden voor het vervoer van bovenstaande artikelen.


Contracten
De contracten worden voor 7 jaar afgesloten. Zo verzekert Defensie zich van gegarandeerde capaciteit in aanloop naar en tijdens een oorlog of crisis. Kleine geïnteresseerde bedrijven kunnen aan de slag als onderaannemer bij grotere partijen.


Verantwoord
Op basis van dreigingsanalyses beoordeelt de krijgsmacht of het verantwoord is om transportbedrijven in bepaalde gebieden in te zetten. Op het laatste stuk naar het front, de zogeheten ‘last tactical mile’, zorgt Defensie zelf voor vervoer.

Doorreisland
Een oorlog in Europa is mogelijk. NAVO-troepen uit het buitenland gebruiken Nederland dan als doorreisland. Dat kan over de weg, het spoor, het water of door de lucht. Daarbij zorgt Defensie voor logistieke ondersteuning, maar als dat nodig is ook voor bijvoorbeeld reserveonderdelen, munitie en brandstof.

www.rijksoverheid.nl
Koningin Máxima opent CO2-afvanginstallatie Twence

HENGELO Met deze installatie wordt jaarlijks 100.000 ton CO₂ uit rookgassen gehaald en omgezet in herbruikbare grondstoffen. Een belangrijke stap in het bereiken van de klimaatdoelstellingen én een circulaire economie.

Startschot voor schonere lucht
Met een druk op de knop werd symbolisch CO₂ afgevangen uit de schoorsteen. De maquette toonde het proces: in één van de cilinders ontstonden luchtbellen als symbool voor gasvormige CO₂. Een krachtig startschot voor schonere lucht en hergebruik van grondstoffen.

Rondleiding
Na de openingshandeling kreeg de Koningin een rondleiding door de installatie. Medewerkers lichtten het proces toe: van afvang en vervloeiing tot verlading en toepassing van CO₂. Ook sprak zij met medewerkers en samenwerkingspartners over de grensoverschrijdende samenwerking met Münster, de ontwikkeling van het warmtenet in de bebouwde omgeving, innovatieve toepassingen van CO₂, talentontwikkeling en de maatschappelijke impact van Twence. Lees verder...klik hier

Twence / Hare Majesteit Koningin Máxima en Marc Kapteijn, algemeen directeur Twence
Herenboeren Oale Esch in Borne houdt Open Dag

BORNE Ben je benieuwd hoe het is om samen duurzaam voedsel te produceren? Je bent van harte welkom op de open dag zondag 22 juni 13-16 uur op onze Herenboerderij in Borne!

Rondwandelingen 
We verzorgen rondwandelingen over onze grond, geven uitleg en vertellen graag waarom wij samen deze boerderij hebben opgericht. Aan de kinderen en de inwendige mens is ook gedacht!

Praktische zaken:
Kom zoveel mogelijk met de fiets naar Vaaltweg 6, Borne. Parkeren kan alleen bij de sporthal in de buurt en dan is het een stukje lopen. Zie ook www.oale-esch.herenboeren.nl/

Oale-esch.herenboeren.nl
Dag van de Bouw in De Lutte

DE LUTTE Op zaterdag 21 juni 2025 opent bouwteam Bouwen aan De Lutte de hekken van haar bouwplaats aan de Beatrixstraat voor het publiek.

Tijdens de landelijke Dag van de Bouw zijn jong en oud tussen 10:00 en 14:00 uur van harte welkom. Kom een kijkje nemen achter de schermen bij de werkzaamheden. De toegang is gratis en er is van alles te doen!

Samen bouwen aan een toekomstbestendig De Lutte
Bouwteam Bouwen aan De Lutte werkt sinds begin 2025 aan de Beatrixstraat, Margrietstraat en Irenestraat. Deze straten rijgen een metamorfose. Ondergronds komt nieuwe riolering en boven de grond verandert de inrichting.

Een dag boordevol activiteiten
Tijdens de Dag van de Bouw is er volop te zien én te doen rondom de bouwplaats van Bouwen aan De Lutte. Bezoekers krijgen een inkijkje in het project aan de hand van foto’s en hoogtepunten. Het bouwteam gaat graag met u in gesprek en er zijn drankjes en zitjes aanwezig. Ook voor de kleinsten is er van alles te beleven. Van spelletjes en het tekenen op een echte rioolbuis, tot een watertafel en helpen met het aanleggen van het laatste stukje straat!

Een greep uit de activiteiten:
Een rondleiding over de bouwplaats.Bestuur zelf de mini-kraan. Neem plaats op de grote machines en ga op de foto. Klim en spring op het springkussen

Kom met de fiets, dan is er altijd plek! Toch met de auto? Parkeer uw auto bij Erve Boerrigter (Plechelmusstraat 14).

Bouwen aan De Lutte
Avond- en nachtafsluitingen A1 tussen Hengelo en de Duitse grens

TWENTE Rijkswaterstaat voert onderhoudswerkzaamheden uit aan de A1.

In verband met de werkzaamheden zijn delen van de A1 tussen knooppunt Buren en de Duitse grens verschillende avonden en nachten afgesloten tussen woensdag 2 juli en vrijdag 11 juli. Weggebruikers dienen rekening te houden met omleidingsroutes en extra reistijd van 5 tot 20 minuten.

Werkzaamheden
De werkzaamheden bestaan uit het onderhoud en, waar nodig, het vervangen van asfalt. Ook worden op het vernieuwde wegdek markeringen aangebracht. Zo blijft de A1 in goede staat en kunnen mensen en goederen ook in de toekomst vlot en veilig hun bestemming bereiken.

Afsluiting A1
De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Dat betekent dat steeds een deel van de A1 tussen Hengelo en de Duitse grens is afgesloten. Verschillende op- en afritten zijn ook afgesloten.


Tussen knooppunt Buren en afrit Hengelo-Noord (31) in oostelijke richting: woensdag 2 juli 20.00 uur tot donderdag 3 juli 05.00 uur.
Tussen oprit De Lutte (34) en Duitse grens in oostelijke richting: donderdag 3 juli 20.00 uur tot vrijdag 4 juli 05.00 uur.
Tussen oprit Oldenzaal (32) en afrit Hengelo-Noord (31) in westelijke richting: maandag 7 juli 20.00 uur tot dinsdag 8 juli 05.00 uur.
Tussen oprit De Lutte (34) en afrit Oldenzaal (32) in westelijke richting: dinsdag 8 juli en woensdag 9 juli, dagelijks van 20.00 uur tot 05.00 uur.
Tussen Duitse grens en afrit De Lutte (34) in westelijke richting: donderdag 10 juli 20.00 uur tot vrijdag 11 juli 05.00 uur.

Omleidingsroutes
Per afsluiting gelden andere omleidings- en adviesroutes. Borden langs en boven de weg geven de omleidingsroutes aan. Houd rekening met extra reistijd van 5 tot 20 minuten.

Richard Koopman
Leerlingen van het Bonhoeffer College ontwerpen prijswinnende windmolen

ENSCHEDE Vandaag 13 juni presenteerden elf leerlingadviesbureaus uit heel Overijssel hun duurzame oplossingen tijdens de finale van Adviseurs van de Toekomst in het provinciehuis in Zwolle.

De scholieren werkten de afgelopen maanden aan echte opdrachten van gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Hun missie: met frisse ideeën bijdragen aan een duurzamer Overijssel.
 

Inspirerende dag
Het was een dynamische en inspirerende dag, waarbij groepjes een gerenommeerd jurypanel mochten overtuigen van hun idee. Het jurypanel mocht symbolisch geld investeren in de beste plannen, waarna de drie beste groepjes nog tegen elkaar streden in een slotfinale.
 
Juryberaad
Na een pittig juryberaad kwam één groepje als winnaar uit de bus: het leerlingadviesbureau Zephyros (naar de Griekse god voor de westenwind) van het Bonhoeffer College in Enschede. In opdracht van energiebedrijf Pure Energie ontwikkelden ze een prototype van een windmolen die zorgt voor minder geluidsoverlast, slagschaduw en vogelsterfte. “De wieken zijn gemaakt van het goed recyclebare polycarbonaat. Dit is licht en doorzichtig en zorgt op die manier voor minder schaduw en lawaai. De opvallende tippen voorkomt dat vogels ertegenaan vliegen”, vertellen de leerlingen trots. Lees verder....
 

Natuur en Milieu Overijssel
 / Winnende groep leerlingen van Bonhoeffer College Enschede
Bij HAAR staat vrouwenzorg wèl centraal

ALMELO In een tijd waarin vrouwenzorg in Nederland vaak versnipperd en onvolledig is, biedt het vorige week geopende HAAR. | Zörg veur Haar een vernieuwende, warme en integrale aanpak.

Grotere geheel blijft onzichtbaar
Veel vrouwen kampen met klachten als hormonale disbalans, vermoeidheid of mentale overbelasting – signalen die zelden binnen één specialisme passen. Toch worden ze vaak afzonderlijk en soms zelfs verkeerd beoordeeld, zonder overleg met andere zorgverleners. Het gevolg: het grotere geheel blijft onzichtbaar, vrouwen voelen zich onvoldoende gehoord en zijn onvoldoende geholpen en worden soms als aanstellers weggezet. 

Samenhang tussen lichaam, geest en hormonen
HAAR. pakt het anders aan. Het nieuwe gezondheidscentrum in Almelo richt zich volledig op het welzijn van vrouwen, met korte lijnen tussen disciplines en oog voor de samenhang tussen lichaam, geest en hormonen. Dat maakt de zorg niet alleen persoonlijker, maar ook doeltreffender. Vrouwen zijn sneller geholpen, voelen zich begrepen en kunnen daardoor sneller door zonder klachten. “HAAR. is voor mij de plek geworden die ik zelf miste: een centrum waar je als vrouw terecht kunt met je hele verhaal, waar je snel en goed geholpen wordt en waar zorgverleners écht samenwerken,” aldus oprichter Kristel Hurenkamp. In haar eigen praktijk zag zij het keer op keer: vrouwen met complexe klachten werden van de ene zorgverlener naar de andere gestuurd, zonder echte afstemming. HAAR. is haar antwoord op dat gemis

Zorg die klopt bij het leven van vrouwen
Bij HAAR. profiteer je direct van de korte lijnen tussen zorgverleners. Omdat professionals onder één dak samenwerken, worden klachten sneller én in samenhang bekeken. Vrouwen worden niet van zorgverlener naar zorgverlener gestuurd, maar ontvangen zorg op maat – met aandacht voor het volledige verhaal. Doorverwijzen gebeurt laagdrempelig en afgestemd, waardoor de zorg persoonlijker, effectiever en menselijker wordt.

HAAR
Duurzame samenwerking met SWB en DCW na aflopen contract Larcom 

OLDENZAAL / LOSSER Het huidige contract met werkleerbedrijf Larcom kan juridisch niet worden verlengd.

Daarom willen de gemeenten Oldenzaal en Losser vanaf 1 januari 2026 samenwerken met de Twentse werkontwikkelbedrijven SWB (Borne, Hengelo, Hof van Twente en Haaksbergen) en DCW (Enschede). Dit is een unieke vorm van samenwerking op de arbeidsmarkt. Medewerkers bij Larcom behouden hun werkplek en krijgen – waar mogelijk – nieuwe kansen om zich te ontwikkelen. 

Continuiteit
De samenwerking met Larcom stopt per 2026. Om continuïteit in beschut werk en begeleiding te waarborgen, is gekozen voor samenwerking met publieke partners binnen de regio. SWB en DCW zijn organisaties met veel ervaring in werkontwikkeling en -begeleiding. Samen zorgen zij voor duurzame ondersteuning en toekomstgerichte ontwikkelkansen voor inwoners van Oldenzaal en Losser. 

Vertrouwde omgeving én nieuwe mogelijkheden
De medewerkers bij Larcom blijven werken op de vertrouwde locatie aan de Willem Vleertmanstraat 3 in Oldenzaal. Tegelijkertijd biedt de samenwerking nog meer mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van de medewerkers.
Wethouder Milad Lahdo (Losser): “We willen dat mensen zich gezien voelen. Of je nu op je plek zit en dat graag zo houdt, of juist nieuwe stappen wilt zetten: het kan allebei. ”Wethouder Rob Christenhusz (Oldenzaal) vult aan: “Het gaat om wat mensen nodig hebben. We zorgen dat medewerkers plezier houden in hun werk op een manier die bij hen past.” 

Ook directeuren Jessica ter Hofte (SWB) en Femke Koster (DCW) zien de samenwerking met vertrouwen tegemoet: “We gaan luisteren naar wat medewerkers nodig hebben. 

Zekerheid en samenwerking binnen de publieke sector
Omdat het gaat om een publiek-publieke samenwerking, kunnen de gemeenten afspraken maken voor de lange termijn. Daarmee bieden ze stabiliteit en duidelijkheid voor de mensen die gebruik maken van beschut werk. 
Unieke samenwerking op de arbeidsmarkt 

Uniek
Deze samenwerking is uniek in Nederland: voor het eerst slaan twee gemeenten en twee werkontwikkelbedrijven de handen ineen in een publiek-publieke samenwerking op het gebied van arbeidsontwikkeling.
Bovendien sluit deze samenwerking naadloos aan bij het landelijke beleid dat inzet op de duurzame doorontwikkeling van sociaal ontwikkelbedrijven. Het doel: deze organisaties toekomstbestendig maken, zodat ze ook in de komende jaren een cruciale rol kunnen blijven spelen in een inclusieve arbeidsmarkt. 

Voorbereidingen in volle gang
Tot 1 januari 2026 verandert er niets voor de medewerkers en bedrijfsmatige klanten bij Larcom. In de tussentijd werken de gemeenten en Larcom samen met SWB en DCW aan de overgang. Medewerkers bij Larcom worden hierbij goed op de hoogte gehouden. 

Sector transport en logistiek bekroont beste leerbedrijven en praktijkopleiders van 2025

TRANSPORT Houweling Group uit Bleiswijk is uitgeroepen tot ‘Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2025’. Peter de Voigt mag zich ‘Beste Praktijkopleider Transport en Logistiek 2025' noemen.

De verkiezingen bieden een waardevol podium aan erkende leerbedrijven en praktijkopleiders die zich actief inzetten voor de begeleiding van jong talent. De sector benadrukt hiermee het belang van goede praktijkbegeleiding als fundament voor duurzame instroom, vakmanschap én het behoud van jongeren voor transport en logistiek. Beide winnaars vertegenwoordigen de sector bij de landelijke verkiezingen van SBB.
 
Gekozen door de vakjury
De winnaar bij de leerbedrijven is gekozen door een vakjury, bestaande uit Caroline Blom (TLN), Linda Slagter (FNV), Gabby Delhaas (STL) en Robert van den Brink (St vd Brink, winnaar 2024). Voor de praktijkopleiders werd daarnaast ook het publiek betrokken via een online stemronde. De vakjury benadrukt het belang van deze verkiezingen: “Leerbedrijven en praktijkopleiders zijn onmisbaar. Zij leggen de basis voor duurzame instroom in de sector. Ze geven jongeren een kans én een toekomst.” Houweling Group: ‘Leerbedrijf van de buitencategorie’ De vakjury is unaniem in haar oordeel: Houweling Group biedt studenten geen standaard leerplek, maar een maatwerktraject waarin persoonlijke groei centraal staat. “De sfeer is familiair, de begeleiding intensief en de betrokkenheid van de directie indrukwekkend.” Studenten worden oprechte kansen geboden om te groeien, ook als dat niet vanzelf gaat. Een inspirerend voorbeeld voor de hele sector.”

2e plaats: Mondial Kattenberg Verhuizingen, Nunspeet 3e plaats: Thijs Logistiek, Weert
De vakjury roemde ook de overige finalisten. “Mondial Kattenberg Verhuizingen viel op met een sterk sociaal hart en een innovatieve trainingsruimte. Thijs Logistiek scoorde hoog op structuur, slimme oplossingen en duurzaamheid.”
? Foto: Houweling Transport winnaar Beste Leerbedrijf 2025

Zie ook www.transportmagazine.eu/ en www.detransportkrant.nl

Houweling Transport winnaar Beste Leerbedrijf 2025
ROC van Twente viert vakmanschap met feestelijke avond

TWENTE Dinsdagavond 27 mei was weer één grote ode aan het Twentse vakmanschap tijdens de – door ROC van Twente georganiseerde – feestelijke avond ‘Vier het Vakmanschap’ in het Wilminktheater in Enschede.

Toekomst Twentse economie 
In een spectaculair avondvullend programma werden veel studenten, maar ook docenten en leerbedrijven toegesproken, toegezongen, geëerd en verrast. Mbo-studenten leveren een belangrijke bijdrage aan een goede toekomst van de Twentse economie en ROC van Twente richtte daarom de spotlights op deze makers en doeners van straks.
 
Onderscheidingen
Onder leiding van Brecht van Hulten (oud-journaalpresentator) die alles vloeiend ‘aan elkaar praatte’ werden uitblinkende studenten, inspirerende docenten en opvallende stagebedrijven in de schijnwerpers gezet. Na de aftrap door het CvB, Trudy Vos en Fridse Mobach, regende het onderscheidingen voor zoveel mooie categorieën: Mbo Uitblinkers, bijzondere verhalen, Skills winnaars en landelijke vakwedstrijden.
 
Gemeenten reikten Mbo Awards uit
Aan 4 studenten werd persoonlijk een Mbo Award uitgereikt door wethouders van de gemeente Almelo (dhr. Eugène van Mierlo), Enschede (dhr. Harmjan Vedder), Hengelo (dhr. Benno Brand) en Rijssen/Holten (dhr. Bert Tijhof) om ondernemerschap en talent onder studenten te stimuleren en te belonen.  Bestuurders van de vier gemeenten benadrukten tijdens de avond de grote en belangrijke rol die vakmensen, en daarmee ook het mbo en zijn studenten, hebben in onze samenleving, economie en het onderwijs.
 
Docenten en leerbedrijven
Ook docenten werden deze avond in het zonnetje gezet. Want: zonder docent geen les en zonder les geen studie. Docenten zijn onmisbaar voor studenten. Studenten van de Centrale studentenraad hebben ieder voor zich één docent genoemd die voor hen inspirerend is.Deze docenten werden deze avond geëerd. Drie uitzonderlijke stagebedrijven, en alle andere stagebedrijven waar ROC van Twente mee samenwerkt zijn zo belangrijk omdat goede begeleiding tijdens de eerste stappen in het werkveld cruciaal is als voorbereiding op de arbeidsmarkt.
 

ROC van Twente

Archief

TwenteMagazine

Hèt digitale magazine voor de regio Twente e.o. 08-08-2025

Gemeente-Info en UIT-agenda Schermafbeelding 2025-08-08 om 18.02.15.png

Fc Twente vrouwen strijden om Super Cup

Wandelen met Nivon Almelo

Open avond Videoclub Borne

Nieuwe locatie Leergeld Enschede

'Badhuis' uit de serie Nostalgie

TwenteMagazine

Hèt digitale magazine voor de regio Twente e.o. 11-07-2025

Gemeente-Info en UIT-agenda Schermafbeelding 2025-07-10 om 12.29.43.png

Tropical Night Hengelo

Oogstdagen bij Wendezoele Delden

Open Dag Fc Twente

Nijverdalse waterpolosters op WK

Tukkermarkt in Buurse

Carnaval Buutacademie in Oldenzaal

TwenteMagazine

Hèt digitale magazine voor de regio Twente e.o. 27-06-2025

Gemeente-Info en UIT-agenda Schapendrijven - Gonny Sleurink.jpg

Wolfeest-Streekmarkt Lemelerberg

Eredivisie Beach in Almelo

Studenten ROC op de catwalk

Zomerwandeling Lonnekerberg

Time Travelers in Cactus Hengelo

Koningin Maxima opent Co2-afvang Twence

TwenteMagazine

Hèt digitale magazine voor de regio Twente e.o. 13-06-2025

Gemeente-Info en UIT-agenda deeef9d2-b680-41ce-922d-4542964395ac-1.jpg

Klapstoelkabaret in Oldenzaal

Leerlingen ontwerpen windmolen

Kuieren bij Schaapskooi Twilhaar

Vrouwenzorg wèl centraal in Almelo

Tennisplezier en -top in Vriezenveen

Gluren bij de Buren Hengelo

Sfeerimpressie functies op De KMS.jpg Gemeente Hengelo / sfeerimpressie uit het omgevingsprogamma KMS
Schermafbeelding 2025-06-24 om 17.05.49.png Metropool
Herenboeren Oale Esch in Borne houdt Open Dag

BORNE Ben je benieuwd hoe het is om samen duurzaam voedsel te produceren? Je bent van harte welkom op de open dag zondag 22 juni 13-16 uur op onze Herenboerderij in Borne!

Rondwandelingen 
We verzorgen rondwandelingen over onze grond, geven uitleg en vertellen graag waarom wij samen deze boerderij hebben opgericht. Aan de kinderen en de inwendige mens is ook gedacht!

Praktische zaken:
Kom zoveel mogelijk met de fiets naar Vaaltweg 6, Borne. Parkeren kan alleen bij de sporthal in de buurt en dan is het een stukje lopen. Zie ook www.oale-esch.herenboeren.nl/

Oale-esch.herenboeren.nl
Defensie doet beroep op civiele transport en logistiek

TRANSPORT Met het oog op de gereedstelling van de organisatie wil Defensie samenwerken met logistieke en transportbedrijven.

Bijvoorbeeld bij grootschalige Europese oefeningen, of tijdens een veiligheidscrisis. 17 Juni vond een bijeenkomst plaats in Kasteel Woerden voor de diensten wegtransport en overslag. Ruim 100 belangstellende logistieke partners kregen informatie. 

Publicatie komende zomer
Defensie publiceert de aanbestedingen voor deze diensten komende zomer.
Deelnemers gaan samenwerken in een zogenoemd Ecosysteem Logistiek.

Enorme logistieke behoefte
De Commandant Defensie Ondersteuningscommando vertelde over de noodzaak van het Ecosysteem Logistiek: “De krijgsmacht heeft een enorme logistieke behoefte. Wij hebben logistieke partners nodig om hierin te voorzien. Door een slimme combinatie van eigen transportcapaciteit en samenwerking met civiele logistieke partners staan wij altijd klaar voor de krijgsmacht, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden”, zei luitenant-generaal Jan-Willem Maas.

Troepen verplaatsen en bevoorraden
Belangstellende partijen kunnen op de aanbestedingen inschrijven om grote militaire verplaatsingen te ondersteunen en troepen te bevoorraden. Daarbij gaat het om vervoer van voedingsmiddelen en drinkwater. Verder gaat om gevaarlijke stoffen zoals brandstoffen, oliën, smeermiddelen, vliegtuigbrandstoffen, vliegtuigoliën en vliegtuigsmeermiddelen.
Daarnaast moeten wapens, munitie, militair materieel, uitrusting en reservedelen op transport. Tot slot betreft het kleding, huisvestingsgoederen, reinigingsmiddelen en veldversterkingsmaterieel en bouwmaterialen. Daarnaast heeft Defensie partners nodig voor overslagtaken, zoals laad-, hef- en hijswerkzaamheden voor het vervoer van bovenstaande artikelen.


Contracten
De contracten worden voor 7 jaar afgesloten. Zo verzekert Defensie zich van gegarandeerde capaciteit in aanloop naar en tijdens een oorlog of crisis. Kleine geïnteresseerde bedrijven kunnen aan de slag als onderaannemer bij grotere partijen.


Verantwoord
Op basis van dreigingsanalyses beoordeelt de krijgsmacht of het verantwoord is om transportbedrijven in bepaalde gebieden in te zetten. Op het laatste stuk naar het front, de zogeheten ‘last tactical mile’, zorgt Defensie zelf voor vervoer.

Doorreisland
Een oorlog in Europa is mogelijk. NAVO-troepen uit het buitenland gebruiken Nederland dan als doorreisland. Dat kan over de weg, het spoor, het water of door de lucht. Daarbij zorgt Defensie voor logistieke ondersteuning, maar als dat nodig is ook voor bijvoorbeeld reserveonderdelen, munitie en brandstof.

www.rijksoverheid.nl
Koningin Máxima opent CO2-afvanginstallatie Twence

HENGELO Met deze installatie wordt jaarlijks 100.000 ton CO₂ uit rookgassen gehaald en omgezet in herbruikbare grondstoffen. Een belangrijke stap in het bereiken van de klimaatdoelstellingen én een circulaire economie.

Startschot voor schonere lucht
Met een druk op de knop werd symbolisch CO₂ afgevangen uit de schoorsteen. De maquette toonde het proces: in één van de cilinders ontstonden luchtbellen als symbool voor gasvormige CO₂. Een krachtig startschot voor schonere lucht en hergebruik van grondstoffen.

Rondleiding
Na de openingshandeling kreeg de Koningin een rondleiding door de installatie. Medewerkers lichtten het proces toe: van afvang en vervloeiing tot verlading en toepassing van CO₂. Ook sprak zij met medewerkers en samenwerkingspartners over de grensoverschrijdende samenwerking met Münster, de ontwikkeling van het warmtenet in de bebouwde omgeving, innovatieve toepassingen van CO₂, talentontwikkeling en de maatschappelijke impact van Twence. Lees verder...klik hier

Twence / Hare Majesteit Koningin Máxima en Marc Kapteijn, algemeen directeur Twence
Avond- en nachtafsluitingen A1 tussen Hengelo en de Duitse grens

TWENTE Rijkswaterstaat voert onderhoudswerkzaamheden uit aan de A1.

In verband met de werkzaamheden zijn delen van de A1 tussen knooppunt Buren en de Duitse grens verschillende avonden en nachten afgesloten tussen woensdag 2 juli en vrijdag 11 juli. Weggebruikers dienen rekening te houden met omleidingsroutes en extra reistijd van 5 tot 20 minuten.

Werkzaamheden
De werkzaamheden bestaan uit het onderhoud en, waar nodig, het vervangen van asfalt. Ook worden op het vernieuwde wegdek markeringen aangebracht. Zo blijft de A1 in goede staat en kunnen mensen en goederen ook in de toekomst vlot en veilig hun bestemming bereiken.

Afsluiting A1
De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Dat betekent dat steeds een deel van de A1 tussen Hengelo en de Duitse grens is afgesloten. Verschillende op- en afritten zijn ook afgesloten.


Tussen knooppunt Buren en afrit Hengelo-Noord (31) in oostelijke richting: woensdag 2 juli 20.00 uur tot donderdag 3 juli 05.00 uur.
Tussen oprit De Lutte (34) en Duitse grens in oostelijke richting: donderdag 3 juli 20.00 uur tot vrijdag 4 juli 05.00 uur.
Tussen oprit Oldenzaal (32) en afrit Hengelo-Noord (31) in westelijke richting: maandag 7 juli 20.00 uur tot dinsdag 8 juli 05.00 uur.
Tussen oprit De Lutte (34) en afrit Oldenzaal (32) in westelijke richting: dinsdag 8 juli en woensdag 9 juli, dagelijks van 20.00 uur tot 05.00 uur.
Tussen Duitse grens en afrit De Lutte (34) in westelijke richting: donderdag 10 juli 20.00 uur tot vrijdag 11 juli 05.00 uur.

Omleidingsroutes
Per afsluiting gelden andere omleidings- en adviesroutes. Borden langs en boven de weg geven de omleidingsroutes aan. Houd rekening met extra reistijd van 5 tot 20 minuten.

Richard Koopman
Leerlingen van het Bonhoeffer College ontwerpen prijswinnende windmolen

ENSCHEDE Vandaag 13 juni presenteerden elf leerlingadviesbureaus uit heel Overijssel hun duurzame oplossingen tijdens de finale van Adviseurs van de Toekomst in het provinciehuis in Zwolle.

De scholieren werkten de afgelopen maanden aan echte opdrachten van gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Hun missie: met frisse ideeën bijdragen aan een duurzamer Overijssel.
 

Inspirerende dag
Het was een dynamische en inspirerende dag, waarbij groepjes een gerenommeerd jurypanel mochten overtuigen van hun idee. Het jurypanel mocht symbolisch geld investeren in de beste plannen, waarna de drie beste groepjes nog tegen elkaar streden in een slotfinale.
 
Juryberaad
Na een pittig juryberaad kwam één groepje als winnaar uit de bus: het leerlingadviesbureau Zephyros (naar de Griekse god voor de westenwind) van het Bonhoeffer College in Enschede. In opdracht van energiebedrijf Pure Energie ontwikkelden ze een prototype van een windmolen die zorgt voor minder geluidsoverlast, slagschaduw en vogelsterfte. “De wieken zijn gemaakt van het goed recyclebare polycarbonaat. Dit is licht en doorzichtig en zorgt op die manier voor minder schaduw en lawaai. De opvallende tippen voorkomt dat vogels ertegenaan vliegen”, vertellen de leerlingen trots. Lees verder....
 

Natuur en Milieu Overijssel
 / Winnende groep leerlingen van Bonhoeffer College Enschede
Schermafbeelding 2025-06-12 om 16.57.22.png HAAR