gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
P051352352390.jpg

Foto: Europese Unie, 2021 / Binnenvaartschip bij de Sluis bij Hasselt, België

'Europese regels binnenvaart komen niet uit een Brussels kantoor maar van de sector zelf'

maandag 30 juni 2025

BINNENVAART - Er is deining op de Nederlandse binnenwateren. Mensen werkzaam op binnenvaartschepen mogen niet aan de slag wanneer zij een te hoge BMI hebben.

Schippers van kleine toeristische bootjes, zoals bijvoorbeeld de Berkelzomp in de Achterhoek, moeten nieuwe certificaten halen om te kunnen blijven varen. Deze regels zijn niet nieuw: ze bestaan al sinds 2019 en zijn sinds januari 2022 van toepassing in alle EU-landen, zo ook in Nederland.

Regels oorspronkelijk gemaakt door experts uit vakgebied
De regels zijn oorspronkelijk niet gemaakt in Brussel maar door experts uit de EU-landen met veel kennis van het vakgebied. Zij spreken in internationaal overleg af wat nodig is om het verkeer op binnenwateren veilig te houden. Zo weet je zeker dat iemand die op rivieren en kanalen vaart, en de grens kan oversteken, beschikt over de benodigde kennis en vaardigheden. Medische geschiktheid is daar daarbij een essentieel onderdeel van: iemand die verantwoordelijk is voor passagiers, moet in geval van een noodsituatie mensenlevens kunnen redden.

Kan persoon veiligheid garanderen?
Een keuringsarts moet vaststellen of de persoon in kwestie voldoende in staat is om de veiligheid te garanderen. Bij een BMI van boven de 40, ook wel ernstige obesitas genoemd, moet de arts de persoon (tijdelijk) ongeschikt verklaren. Deze medische keuringen zijn gebaseerd op internationale voorschriften voor zeevarenden. Het behalen van certificaten voor schippers is een ander essentieel onderdeel voor de veiligheid van alle opvarenden. Men moet met de vereiste technologie kunnen omgaan om in een noodgeval juist te handelen.

Codificatie
Het Europees Comité voor het opstellen van normen voor de binnenvaart (CESNI) is opgericht door de  Centrale Commissie voor de Rijnvaart  , een instantie die los staat van de Europese Unie. De normen zijn vervolgens opgenomen in de  richtlijn  over vereisten voor beroepen in de binnenvaart, waardoor ze van toepassing zijn op iedereen werkzaam in binnenvaartsector in de EU. Het komt vaker voor dat normen en standaarden die tot stand zijn gekomen in een sector op verzoek van diezelfde experts wordt overgenomen in Europese wetgeving. Dit heet codificatie.

Archief

image004.png RONA / Marcel Kistemaker
wolf duikt steeds vaker op.jpg Wolf duikt steeds vaker op. Cartoon: Leo Kemper
.

. .

We zijn ff op vakantie!

Cartoon Leo Kemper

De rol van zwaar transport in grote bouw- en infrastructuurprojecten

TRANSPORT/RIJSSEN Zwaar transport is bij verschillende zaken onmisbaar, bijvoorbeeld bouw-en infrastructuurprojecten, zoals bruggen en windmolenparken.

Om dit vervoer soepel en veilig te laten verlopen is vakmanschap, gespecialiseerd vervoer en minutieuze planning van essentieel belang. Zonder deze vorm van transport zou de aanleg van veel moderne voorzieningen simpelweg niet mogelijk zijn. In deze tekst ontdekken we de rol van zwaar transport in grote bouw-en infrastructuurprojecten

Van fundering tot bovenbouw: onmisbare schakel
Bij elke fase van een groot project speelt zwaar transport een centrale rol. Denk maar eens aan het aanvoeren van betonnen prefab-elementen zoals brugdelen of voor viaducten. Ook voor het plaatsen van grote technische installaties zoals generatoren en turbines is zwaar vervoer noodzakelijk. Je hebt hiervoor speciaal uitgeruste voertuigen nodig om de ladingen van tientallen tot honderden tonnen ladingen te kunnen vervoeren. Het vervoer wat hiervoor nodig is bijvoorbeeld modulaire diepladers of zelfrijdende platformwagens (SPMT’s). Tot slot is de timing cruciaal: vaak worden deze transporten 's nachts uitgevoerd om verkeershinder te beperken, en sluiten ze nauw aan op de bouwplanning.


Precisiewerk: meer dan alleen kracht
Met zwaar vervoer wordt niet zozeer alleen de brute kracht bedoeld van de lading. Het succesvol uitvoeren van zwaar transport vereist precisiewerk. Een duidelijke en goede planning is daarbij belangrijk. Er moet rekening gehouden worden met brugbelastingen, hoogtebeperkingen en bochtstralen tot op de centimeter. Dit betekent vaak dat er tijdelijke aanpassingen gedaan moeten worden aan het wegennet of dat er transportbegeleiding nodig is om het vervoer goed te laten verlopen. Ook de voorbereiding op de bouwlocatie moet niet vergeten worden. Er is een stevige ondergrond nodig, hijskranen en afstemming met uitvoerders om de lading veilig op zijn plek te krijgen.


Samenwerking als sleutel tot succes
Laat het duidelijk zijn dat zwaar transport een solistische onderneming is. Het vereist goede samenwerking tussen verschillende partners, van de transporteurs en bouwbedrijven, tot de projectontwikkelaars en overheden. Elke partij zal zijn bijdrage moeten leveren om het zware transport goed te laten verlopen, van de vergunningaanvragen tot verkeersmaatregelen en nog veel meer. Dankzij die samenwerking kunnen onderdelen van soms honderden tonnen veilig door dorpen, steden of over snelwegen worden vervoerd, zonder grote hinder of risico’s. Zonder zwaar vervoer zouden we het probleem hebben dat het grote bouw-en infrastructuurproject stil zou liggen. Door de indrukwekkende transporten en met behulp van strakke coördinatie en menselijke expertise kan dit vervoer geregeld worden.


Zie ook www.vandervlist.com/nl-nl/transport

Marcin Jozwiak / unsplash.com
'Europese regels binnenvaart komen niet uit een Brussels kantoor maar van de sector zelf'

BINNENVAART Er is deining op de Nederlandse binnenwateren. Mensen werkzaam op binnenvaartschepen mogen niet aan de slag wanneer zij een te hoge BMI hebben.

Schippers van kleine toeristische bootjes, zoals bijvoorbeeld de Berkelzomp in de Achterhoek, moeten nieuwe certificaten halen om te kunnen blijven varen. Deze regels zijn niet nieuw: ze bestaan al sinds 2019 en zijn sinds januari 2022 van toepassing in alle EU-landen, zo ook in Nederland.

Regels oorspronkelijk gemaakt door experts uit vakgebied
De regels zijn oorspronkelijk niet gemaakt in Brussel maar door experts uit de EU-landen met veel kennis van het vakgebied. Zij spreken in internationaal overleg af wat nodig is om het verkeer op binnenwateren veilig te houden. Zo weet je zeker dat iemand die op rivieren en kanalen vaart, en de grens kan oversteken, beschikt over de benodigde kennis en vaardigheden. Medische geschiktheid is daar daarbij een essentieel onderdeel van: iemand die verantwoordelijk is voor passagiers, moet in geval van een noodsituatie mensenlevens kunnen redden.

Kan persoon veiligheid garanderen?
Een keuringsarts moet vaststellen of de persoon in kwestie voldoende in staat is om de veiligheid te garanderen. Bij een BMI van boven de 40, ook wel ernstige obesitas genoemd, moet de arts de persoon (tijdelijk) ongeschikt verklaren. Deze medische keuringen zijn gebaseerd op internationale voorschriften voor zeevarenden. Het behalen van certificaten voor schippers is een ander essentieel onderdeel voor de veiligheid van alle opvarenden. Men moet met de vereiste technologie kunnen omgaan om in een noodgeval juist te handelen.

Codificatie
Het Europees Comité voor het opstellen van normen voor de binnenvaart (CESNI) is opgericht door de  Centrale Commissie voor de Rijnvaart  , een instantie die los staat van de Europese Unie. De normen zijn vervolgens opgenomen in de  richtlijn  over vereisten voor beroepen in de binnenvaart, waardoor ze van toepassing zijn op iedereen werkzaam in binnenvaartsector in de EU. Het komt vaker voor dat normen en standaarden die tot stand zijn gekomen in een sector op verzoek van diezelfde experts wordt overgenomen in Europese wetgeving. Dit heet codificatie.

Europese Unie, 2021 / Binnenvaartschip bij de Sluis bij Hasselt, België
Strengere keuring rijbewijs 75+

TWENTE Cartoon Leo Kemper

defensiematerieel_herowww.rijksoverheid.nl.jpg www.rijksoverheid.nl

Uitagenda

.

Archief

Sport nieuws

.

Archief