
Foto: Europese Unie, 2021 / Binnenvaartschip bij de Sluis bij Hasselt, België
'Europese regels binnenvaart komen niet uit een Brussels kantoor maar van de sector zelf'
maandag 30 juni 2025
BINNENVAART - Er is deining op de Nederlandse binnenwateren. Mensen werkzaam op binnenvaartschepen mogen niet aan de slag wanneer zij een te hoge BMI hebben.
Schippers van kleine toeristische bootjes, zoals bijvoorbeeld de Berkelzomp in de Achterhoek, moeten nieuwe certificaten halen om te kunnen blijven varen. Deze regels zijn niet nieuw: ze bestaan al sinds 2019 en zijn sinds januari 2022 van toepassing in alle EU-landen, zo ook in Nederland.
Regels oorspronkelijk gemaakt door experts uit vakgebied
De regels zijn oorspronkelijk niet gemaakt in Brussel maar door experts uit de EU-landen met veel kennis van het vakgebied. Zij spreken in internationaal overleg af wat nodig is om het verkeer op binnenwateren veilig te houden. Zo weet je zeker dat iemand die op rivieren en kanalen vaart, en de grens kan oversteken, beschikt over de benodigde kennis en vaardigheden. Medische geschiktheid is daar daarbij een essentieel onderdeel van: iemand die verantwoordelijk is voor passagiers, moet in geval van een noodsituatie mensenlevens kunnen redden.
Kan persoon veiligheid garanderen?
Een keuringsarts moet vaststellen of de persoon in kwestie voldoende in staat is om de veiligheid te garanderen. Bij een BMI van boven de 40, ook wel ernstige obesitas genoemd, moet de arts de persoon (tijdelijk) ongeschikt verklaren. Deze medische keuringen zijn gebaseerd op internationale voorschriften voor zeevarenden. Het behalen van certificaten voor schippers is een ander essentieel onderdeel voor de veiligheid van alle opvarenden. Men moet met de vereiste technologie kunnen omgaan om in een noodgeval juist te handelen.
Codificatie
Het Europees Comité voor het opstellen van normen voor de binnenvaart (CESNI) is opgericht door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart , een instantie die los staat van de Europese Unie. De normen zijn vervolgens opgenomen in de richtlijn over vereisten voor beroepen in de binnenvaart, waardoor ze van toepassing zijn op iedereen werkzaam in binnenvaartsector in de EU. Het komt vaker voor dat normen en standaarden die tot stand zijn gekomen in een sector op verzoek van diezelfde experts wordt overgenomen in Europese wetgeving. Dit heet codificatie.
Archief
'Europese regels binnenvaart komen niet uit een Brussels kantoor maar van de sector zelf'
BINNENVAART - Er is deining op de Nederlandse binnenwateren. Mensen werkzaam op binnenvaartschepen mogen niet aan de slag wanneer zij een te hoge BMI hebben.
TSG lanceert nieuwe business unit TSG Power
DORDRECHT - De rol van TSG Power in de energietransitie