De rol van zwaar transport in grote bouw- en infrastructuurprojecten
TRANSPORT/RIJSSEN - Zwaar transport is bij verschillende zaken onmisbaar, bijvoorbeeld bouw-en infrastructuurprojecten, zoals bruggen en windmolenparken.
'Europese regels binnenvaart komen niet uit een Brussels kantoor maar van de sector zelf'
BINNENVAART - Er is deining op de Nederlandse binnenwateren. Mensen werkzaam op binnenvaartschepen mogen niet aan de slag wanneer zij een te hoge BMI hebben.
Defensie doet beroep op civiele transport en logistiek
TRANSPORT Met het oog op de gereedstelling van de organisatie wil Defensie samenwerken met logistieke en transportbedrijven.
Bijvoorbeeld bij grootschalige Europese oefeningen, of tijdens een veiligheidscrisis. 17 Juni vond een bijeenkomst plaats in Kasteel Woerden voor de diensten wegtransport en overslag. Ruim 100 belangstellende logistieke partners kregen informatie.
Publicatie komende zomer
Defensie publiceert de aanbestedingen voor deze diensten komende zomer.
Deelnemers gaan samenwerken in een zogenoemd Ecosysteem Logistiek.
Enorme logistieke behoefte
De Commandant Defensie Ondersteuningscommando vertelde over de noodzaak van het Ecosysteem Logistiek: “De krijgsmacht heeft een enorme logistieke behoefte. Wij hebben logistieke partners nodig om hierin te voorzien. Door een slimme combinatie van eigen transportcapaciteit en samenwerking met civiele logistieke partners staan wij altijd klaar voor de krijgsmacht, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden”, zei luitenant-generaal Jan-Willem Maas.
Troepen verplaatsen en bevoorraden
Belangstellende partijen kunnen op de aanbestedingen inschrijven om grote militaire verplaatsingen te ondersteunen en troepen te bevoorraden. Daarbij gaat het om vervoer van voedingsmiddelen en drinkwater. Verder gaat om gevaarlijke stoffen zoals brandstoffen, oliën, smeermiddelen, vliegtuigbrandstoffen, vliegtuigoliën en vliegtuigsmeermiddelen.
Daarnaast moeten wapens, munitie, militair materieel, uitrusting en reservedelen op transport. Tot slot betreft het kleding, huisvestingsgoederen, reinigingsmiddelen en veldversterkingsmaterieel en bouwmaterialen. Daarnaast heeft Defensie partners nodig voor overslagtaken, zoals laad-, hef- en hijswerkzaamheden voor het vervoer van bovenstaande artikelen.
Contracten
De contracten worden voor 7 jaar afgesloten. Zo verzekert Defensie zich van gegarandeerde capaciteit in aanloop naar en tijdens een oorlog of crisis. Kleine geïnteresseerde bedrijven kunnen aan de slag als onderaannemer bij grotere partijen.
Verantwoord
Op basis van dreigingsanalyses beoordeelt de krijgsmacht of het verantwoord is om transportbedrijven in bepaalde gebieden in te zetten. Op het laatste stuk naar het front, de zogeheten ‘last tactical mile’, zorgt Defensie zelf voor vervoer.
Doorreisland
Een oorlog in Europa is mogelijk. NAVO-troepen uit het buitenland gebruiken Nederland dan als doorreisland. Dat kan over de weg, het spoor, het water of door de lucht. Daarbij zorgt Defensie voor logistieke ondersteuning, maar als dat nodig is ook voor bijvoorbeeld reserveonderdelen, munitie en brandstof.
Avond- en nachtafsluitingen A1 tussen Hengelo en de Duitse grens
TWENTE Rijkswaterstaat voert onderhoudswerkzaamheden uit aan de A1.
In verband met de werkzaamheden zijn delen van de A1 tussen knooppunt Buren en de Duitse grens verschillende avonden en nachten afgesloten tussen woensdag 2 juli en vrijdag 11 juli. Weggebruikers dienen rekening te houden met omleidingsroutes en extra reistijd van 5 tot 20 minuten.
Werkzaamheden
De werkzaamheden bestaan uit het onderhoud en, waar nodig, het vervangen van asfalt. Ook worden op het vernieuwde wegdek markeringen aangebracht. Zo blijft de A1 in goede staat en kunnen mensen en goederen ook in de toekomst vlot en veilig hun bestemming bereiken.
Afsluiting A1
De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Dat betekent dat steeds een deel van de A1 tussen Hengelo en de Duitse grens is afgesloten. Verschillende op- en afritten zijn ook afgesloten.
Tussen knooppunt Buren en afrit Hengelo-Noord (31) in oostelijke richting: woensdag 2 juli 20.00 uur tot donderdag 3 juli 05.00 uur.
Tussen oprit De Lutte (34) en Duitse grens in oostelijke richting: donderdag 3 juli 20.00 uur tot vrijdag 4 juli 05.00 uur.
Tussen oprit Oldenzaal (32) en afrit Hengelo-Noord (31) in westelijke richting: maandag 7 juli 20.00 uur tot dinsdag 8 juli 05.00 uur.
Tussen oprit De Lutte (34) en afrit Oldenzaal (32) in westelijke richting: dinsdag 8 juli en woensdag 9 juli, dagelijks van 20.00 uur tot 05.00 uur.
Tussen Duitse grens en afrit De Lutte (34) in westelijke richting: donderdag 10 juli 20.00 uur tot vrijdag 11 juli 05.00 uur.
Omleidingsroutes
Per afsluiting gelden andere omleidings- en adviesroutes. Borden langs en boven de weg geven de omleidingsroutes aan. Houd rekening met extra reistijd van 5 tot 20 minuten.
Sector transport en logistiek bekroont beste leerbedrijven en praktijkopleiders van 2025
TRANSPORT Houweling Group uit Bleiswijk is uitgeroepen tot ‘Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2025’. Peter de Voigt mag zich ‘Beste Praktijkopleider Transport en Logistiek 2025' noemen.
De verkiezingen bieden een waardevol podium aan erkende leerbedrijven en praktijkopleiders die zich actief inzetten voor de begeleiding van jong talent. De sector benadrukt hiermee het belang van goede praktijkbegeleiding als fundament voor duurzame instroom, vakmanschap én het behoud van jongeren voor transport en logistiek. Beide winnaars vertegenwoordigen de sector bij de landelijke verkiezingen van SBB.
Gekozen door de vakjury
De winnaar bij de leerbedrijven is gekozen door een vakjury, bestaande uit Caroline Blom (TLN), Linda Slagter (FNV), Gabby Delhaas (STL) en Robert van den Brink (St vd Brink, winnaar 2024). Voor de praktijkopleiders werd daarnaast ook het publiek betrokken via een online stemronde. De vakjury benadrukt het belang van deze verkiezingen: “Leerbedrijven en praktijkopleiders zijn onmisbaar. Zij leggen de basis voor duurzame instroom in de sector. Ze geven jongeren een kans én een toekomst.” Houweling Group: ‘Leerbedrijf van de buitencategorie’ De vakjury is unaniem in haar oordeel: Houweling Group biedt studenten geen standaard leerplek, maar een maatwerktraject waarin persoonlijke groei centraal staat. “De sfeer is familiair, de begeleiding intensief en de betrokkenheid van de directie indrukwekkend.” Studenten worden oprechte kansen geboden om te groeien, ook als dat niet vanzelf gaat. Een inspirerend voorbeeld voor de hele sector.”
2e plaats: Mondial Kattenberg Verhuizingen, Nunspeet 3e plaats: Thijs Logistiek, Weert
De vakjury roemde ook de overige finalisten. “Mondial Kattenberg Verhuizingen viel op met een sterk sociaal hart en een innovatieve trainingsruimte. Thijs Logistiek scoorde hoog op structuur, slimme oplossingen en duurzaamheid.”
? Foto: Houweling Transport winnaar Beste Leerbedrijf 2025
Zie ook www.transportmagazine.eu/ en www.detransportkrant.nl
Meer EETS-aanbieders starten toelatingsproces voor vrachtwagenheffing
TRANSPORT - TotalEnergies en Axxès tekenden de zogenaamde EETS-overeenkomst (European Electronic Toll Service) met de RDW. De ondertekening betekent de start van het proces voor toelating als dienstaanbieder voor de vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 van start gaat.
Defensie doet beroep op civiele transport en logistiek
TRANSPORT Met het oog op de gereedstelling van de organisatie wil Defensie samenwerken met logistieke en transportbedrijven.
Bijvoorbeeld bij grootschalige Europese oefeningen, of tijdens een veiligheidscrisis. 17 Juni vond een bijeenkomst plaats in Kasteel Woerden voor de diensten wegtransport en overslag. Ruim 100 belangstellende logistieke partners kregen informatie.
Publicatie komende zomer
Defensie publiceert de aanbestedingen voor deze diensten komende zomer.
Deelnemers gaan samenwerken in een zogenoemd Ecosysteem Logistiek.
Enorme logistieke behoefte
De Commandant Defensie Ondersteuningscommando vertelde over de noodzaak van het Ecosysteem Logistiek: “De krijgsmacht heeft een enorme logistieke behoefte. Wij hebben logistieke partners nodig om hierin te voorzien. Door een slimme combinatie van eigen transportcapaciteit en samenwerking met civiele logistieke partners staan wij altijd klaar voor de krijgsmacht, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden”, zei luitenant-generaal Jan-Willem Maas.
Troepen verplaatsen en bevoorraden
Belangstellende partijen kunnen op de aanbestedingen inschrijven om grote militaire verplaatsingen te ondersteunen en troepen te bevoorraden. Daarbij gaat het om vervoer van voedingsmiddelen en drinkwater. Verder gaat om gevaarlijke stoffen zoals brandstoffen, oliën, smeermiddelen, vliegtuigbrandstoffen, vliegtuigoliën en vliegtuigsmeermiddelen.
Daarnaast moeten wapens, munitie, militair materieel, uitrusting en reservedelen op transport. Tot slot betreft het kleding, huisvestingsgoederen, reinigingsmiddelen en veldversterkingsmaterieel en bouwmaterialen. Daarnaast heeft Defensie partners nodig voor overslagtaken, zoals laad-, hef- en hijswerkzaamheden voor het vervoer van bovenstaande artikelen.
Contracten
De contracten worden voor 7 jaar afgesloten. Zo verzekert Defensie zich van gegarandeerde capaciteit in aanloop naar en tijdens een oorlog of crisis. Kleine geïnteresseerde bedrijven kunnen aan de slag als onderaannemer bij grotere partijen.
Verantwoord
Op basis van dreigingsanalyses beoordeelt de krijgsmacht of het verantwoord is om transportbedrijven in bepaalde gebieden in te zetten. Op het laatste stuk naar het front, de zogeheten ‘last tactical mile’, zorgt Defensie zelf voor vervoer.
Doorreisland
Een oorlog in Europa is mogelijk. NAVO-troepen uit het buitenland gebruiken Nederland dan als doorreisland. Dat kan over de weg, het spoor, het water of door de lucht. Daarbij zorgt Defensie voor logistieke ondersteuning, maar als dat nodig is ook voor bijvoorbeeld reserveonderdelen, munitie en brandstof.
Avond- en nachtafsluitingen A1 tussen Hengelo en de Duitse grens
TWENTE Rijkswaterstaat voert onderhoudswerkzaamheden uit aan de A1.
In verband met de werkzaamheden zijn delen van de A1 tussen knooppunt Buren en de Duitse grens verschillende avonden en nachten afgesloten tussen woensdag 2 juli en vrijdag 11 juli. Weggebruikers dienen rekening te houden met omleidingsroutes en extra reistijd van 5 tot 20 minuten.
Werkzaamheden
De werkzaamheden bestaan uit het onderhoud en, waar nodig, het vervangen van asfalt. Ook worden op het vernieuwde wegdek markeringen aangebracht. Zo blijft de A1 in goede staat en kunnen mensen en goederen ook in de toekomst vlot en veilig hun bestemming bereiken.
Afsluiting A1
De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Dat betekent dat steeds een deel van de A1 tussen Hengelo en de Duitse grens is afgesloten. Verschillende op- en afritten zijn ook afgesloten.
Tussen knooppunt Buren en afrit Hengelo-Noord (31) in oostelijke richting: woensdag 2 juli 20.00 uur tot donderdag 3 juli 05.00 uur.
Tussen oprit De Lutte (34) en Duitse grens in oostelijke richting: donderdag 3 juli 20.00 uur tot vrijdag 4 juli 05.00 uur.
Tussen oprit Oldenzaal (32) en afrit Hengelo-Noord (31) in westelijke richting: maandag 7 juli 20.00 uur tot dinsdag 8 juli 05.00 uur.
Tussen oprit De Lutte (34) en afrit Oldenzaal (32) in westelijke richting: dinsdag 8 juli en woensdag 9 juli, dagelijks van 20.00 uur tot 05.00 uur.
Tussen Duitse grens en afrit De Lutte (34) in westelijke richting: donderdag 10 juli 20.00 uur tot vrijdag 11 juli 05.00 uur.
Omleidingsroutes
Per afsluiting gelden andere omleidings- en adviesroutes. Borden langs en boven de weg geven de omleidingsroutes aan. Houd rekening met extra reistijd van 5 tot 20 minuten.
Sector transport en logistiek bekroont beste leerbedrijven en praktijkopleiders van 2025
TRANSPORT Houweling Group uit Bleiswijk is uitgeroepen tot ‘Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2025’. Peter de Voigt mag zich ‘Beste Praktijkopleider Transport en Logistiek 2025' noemen.
De verkiezingen bieden een waardevol podium aan erkende leerbedrijven en praktijkopleiders die zich actief inzetten voor de begeleiding van jong talent. De sector benadrukt hiermee het belang van goede praktijkbegeleiding als fundament voor duurzame instroom, vakmanschap én het behoud van jongeren voor transport en logistiek. Beide winnaars vertegenwoordigen de sector bij de landelijke verkiezingen van SBB.
Gekozen door de vakjury
De winnaar bij de leerbedrijven is gekozen door een vakjury, bestaande uit Caroline Blom (TLN), Linda Slagter (FNV), Gabby Delhaas (STL) en Robert van den Brink (St vd Brink, winnaar 2024). Voor de praktijkopleiders werd daarnaast ook het publiek betrokken via een online stemronde. De vakjury benadrukt het belang van deze verkiezingen: “Leerbedrijven en praktijkopleiders zijn onmisbaar. Zij leggen de basis voor duurzame instroom in de sector. Ze geven jongeren een kans én een toekomst.” Houweling Group: ‘Leerbedrijf van de buitencategorie’ De vakjury is unaniem in haar oordeel: Houweling Group biedt studenten geen standaard leerplek, maar een maatwerktraject waarin persoonlijke groei centraal staat. “De sfeer is familiair, de begeleiding intensief en de betrokkenheid van de directie indrukwekkend.” Studenten worden oprechte kansen geboden om te groeien, ook als dat niet vanzelf gaat. Een inspirerend voorbeeld voor de hele sector.”
2e plaats: Mondial Kattenberg Verhuizingen, Nunspeet 3e plaats: Thijs Logistiek, Weert
De vakjury roemde ook de overige finalisten. “Mondial Kattenberg Verhuizingen viel op met een sterk sociaal hart en een innovatieve trainingsruimte. Thijs Logistiek scoorde hoog op structuur, slimme oplossingen en duurzaamheid.”
? Foto: Houweling Transport winnaar Beste Leerbedrijf 2025
Zie ook www.transportmagazine.eu/ en www.detransportkrant.nl
Meer EETS-aanbieders starten toelatingsproces voor vrachtwagenheffing
TRANSPORT - TotalEnergies en Axxès tekenden de zogenaamde EETS-overeenkomst (European Electronic Toll Service) met de RDW. De ondertekening betekent de start van het proces voor toelating als dienstaanbieder voor de vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 van start gaat.
Meer EETS-aanbieders starten toelatingsproces voor vrachtwagenheffing
TRANSPORT TotalEnergies en Axxès tekenden de zogenaamde EETS-overeenkomst (European Electronic Toll Service) met de RDW. De ondertekening betekent de start van het proces voor toelating als dienstaanbieder voor de vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 van start gaat.
Zowel TotalEnergies als Axxès zijn EETS-aanbieders die hun oorsprong vinden in Frankrijk. TotalEnergies is een wereldwijd energiebedrijf dat verschillende soorten energie produceert en verhandelt. Het gaat om olie en biobrandstoffen, aardgas, biogas en waterstof met weinig CO₂, maar ook om hernieuwbare energie en elektriciteit. TotalEnergies heeft als doel zoveel mogelijk mensen te voorzien van energie die betrouwbaar, betaalbaar en milieuvriendelijker is. Axxès is sinds 2005 gespecialiseerd in Europese elektronische tolheffing. Hun klanten kunnen met het C’moov 4G tolkastje de tol en wegenbelasting betalen, die in bepaalde landen van toepassing zijn. Axxès zet zich in voor voortdurende verbetering van zijn diensten om te voldoen aan de veranderende behoeften van transporteurs.
Vol vertrouwen
Jan Strijk, directeur tolheffing van de RDW, is blij met de uitbreiding: “TotalEnergies en Axxès staan goed bekend in de transportwereld. Hun ervaring en ambities geven alle vertrouwen in een succesvolle toelating.”
Sylvain Giraud, Productmanager Tolheffing van Axxès, is ook positief: “We zijn verheugd om deze samenwerking met de RDW te beginnen. Het is een belangrijke mijlpaal in onze ambitie om een universele, grenzeloze EETS-mobiliteitsoplossing te bieden. Omdat ook buurlanden als Duitsland en België zijn aangesloten, hoeven onze klanten zich geen zorgen te maken over tolbetalingen, en kunnen chauffeurs zich volledig op de weg concentreren.”
TotalEnergies Senior VP New Mobilities Mathieu Soulas kijkt uit naar de samenwerking: "Wij willen de RDW bedanken voor het vertrouwen. Door de samenwerking kunnen onze Europese vrachtwagenklanten zonder problemen in Nederland rijden, zodra de vrachtwagenheffing van start gaat. We zijn ook blij dat we kunnen helpen bij de overstap naar schonere energie in Nederland, de thuisbasis van onze wereldwijde afdeling voor biogas- en waterstofmobiliteit en waar we al een uitgebreid elektrisch laadnetwerk aanbieden.”
Vijf aanbieders
In maart tekenden EETS-aanbieders Toll4Europe en Telepass ook al een overeenkomst met de RDW. Met TotalEnergies en Axxès zijn er nu dus vier partijen die de betaling van vrachtwagenheffing in Nederland willen aanbieden volgens het Europese EETS-systeem. Mogelijk volgen nog meer aanbieders. Het groeiende aanbod van EETS-aanbieders is een belangrijke stap in de richting van een gebruiksvriendelijk en efficiënt systeem van vrachtwagenheffing in Nederland. In oktober 2024 werd Triangle al gecontracteerd als nationale aanbieder. Hun dienstverlening is enkel gericht op Nederland.
Vrachtwagenheffing
Het toelatingsproces van Toll4Europe, Telepass, TotalEnergies en Axxès is een opmaat naar de vrachtwagenheffing die Nederland naar verwachting medio 2026 invoert. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief. Vanaf de start van de heffing, gaat de motorrijtuigenbelasting fors omlaag en verdwijnt het Eurovignet in Nederland. De vrachtwagenheffing stimuleert het gebruik van emissievrije vrachtwagens. Zo vermindert de CO2-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland. De heffing geldt ook voor buitenlandse vrachtwagens. De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing gaan naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van het wegvervoer.
Meer informatie is te vinden op www.vrachtwagenheffing.nl.
Congres Laadinfra Nederland 2025: Laadinfra onder druk: samen bouwen aan de netten van morgen
ARNHEM Op dinsdag 20 mei 2025 vindt het Congres Laadinfra plaats in ACT Event Studios, Arnhem
Nederland loopt voorop in elektrische mobiliteit, maar om die positie te behouden moeten we nú handelen. Overheden, netbeheerders, marktpartijen en kennisinstellingen staan voor een immense opgave: het realiseren van een betrouwbare, schaalbare en toekomstbestendige laadinfrastructuur. De vraag naar stroom groeit explosief — en de druk op ruimte, netcapaciteit en samenwerking neemt toe.
“De laadinfrastructuur kán een knelpunt worden — tenzij we het samen anders aanpakken”
Hoe voorkomen we dat de laadinfrastructuur achterloopt op het wagenpark? Wat vraagt dit van regelgeving, netbeheer en technologie? En hoe zorgen we ervoor dat laadpunten daar komen waar ze écht nodig zijn — en blijven functioneren?
Tijdens het Congres Laadinfra Nederland 2025 gaan bestuurders, beleidsmakers, netbeheerders, laadexploitanten en innovators met elkaar in gesprek over deze urgente vragen.
De volgende onderwerpen staan centraal:
Ruimtelijke puzzel: Waar moeten al die laadpunten komen, en wie is aan zet?
Netcapaciteit en slimme sturing: Wat kan wél als het net vol zit?
Beleid & regelgeving: Welke kaders zijn nodig om sneller te kunnen schakelen?
Bidirectioneel laden & V2G: Is de auto straks ook een batterij voor het net?
Toekomst van het laden: Van paal naar platform
Met onder meer de volgende sprekers:
Jules Sommers, Allego
Nanet Rutten, MRA-Elektrisch
Marisca Zweistra, ElaadNL
Rein Jüriado, European Commission
Eric van Voorden, Vereniging DOET & Last Mile Solutions
Samen bouwen aan de laadinfrastructuur van de toekomst
Het Congres Laadinfra is dé ontmoetingsplek voor beleidsmakers, professionals en bedrijven die betrokken zijn bij de energietransitie en mobiliteitsverandering. Door kennis te delen, innovaties te tonen en concrete samenwerkingen te smeden, werken we samen aan de volgende fase van het Nederlandse laadlandschap.
Kijk voor meer informatie op www.congreslaadinfra.nl. Mis deze dag niet en meld je aan via www.congreslaadinfra.nl/registratie/. Zie ook https://www.detransportkrant.nl en https://transportkrantmagazine.eu/
Sluiting Vredestein / Apollo Tyres Enschede in 2026 slaat in als een bom
ENSCHEDE De aangekondigde sluiting van bandenfabriek Apollo Tyres in Enschede in de zomer van 2026, slaat in als een bom. Ongeveer 500 medewerkers in Enschede hebben vanmiddag te horen gekregen dat ze hun baan verliezen.
Het gehele productieproces wordt overgeheveld naar een Apollo-fabriek in Hongarije. ‘We wisten dat het niet goed ging’, zegt Nicole Engmann van CNV. ‘Maar deze mededeling is een keiharde klap. Iedereen is er kapot van. Uiteraard zullen we er alles aan doen om alle medewerkers zo goed mogelijk te begeleiden.’
Bijeenkomst
Vanmiddag is de sluiting van de fabriek tijdens een bijeenkomst aan alle medewerkers medegedeeld. De Europese commerciële topman van het Indiase Apollo Tyres was zelf aanwezig om het nieuws over te brengen. ‘Er heerst nu grote verslagenheid onder de medewerkers’, zegt Engmann. ‘Ze hebben er de afgelopen jaren alles aan gedaan om een rampscenario zoals dit te voorkomen. Helaas blijkt nu dat dat niet genoeg was. Uiteraard zullen wij er nu alles aan doen om ze de komende periode zo goed mogelijk te begeleiden.’
Verkoop viel tegen
Uiteraard voelden de medewerkers zelf ook dat het niet goed ging met hun bedrijf. In 2020 werd het totale personeelsbestand nog gehalveerd van 1.200 naar 600 om het hoofd boven water te houden. Ondertussen viel de verkoop van de Spacemaster, een opvouwbare reserveband, flink terug. Vorige maand werd aangekondigd dat 60 tijdelijke contracten niet zouden worden verlengd.
Leeglopende industrie
Volgens CNV-onderhandelaar Nicole Engmann vormt de verhuizing van Apollo Tyres het volgende voorbeeld van de industriële leegloop in Nederland. ‘Wederom hebben hoge energiekosten en inflatie een rol gespeeld bij de beslissing om het productieproces naar een ander land te verplaatsen’, zegt ze. ‘En wederom verdwijnt er daarmee een hoop werkgelegenheid uit ons land. Wat ons betreft ligt er een rol voor de overheid in het gelijktrekken van de Nederlandse concurrentiepositie. Uiteraard is de garantie op het behoud kwalitatief goede arbeid daarbij voor ons een belangrijke voorwaarde.’ Zie ook www.cnv.nl
HyField: Twente krijgt unieke test- en opleidingslocatie voor waterstof
Enschede De Twente Safety Campus (TSC) en Cogas werken samen aan de ontwikkeling van HyField: een nieuwe test- en opleidingslocatie voor waterstof op Technology Base Twente.
Op deze veilige en afgesloten locatie van de voormalige militaire vliegbasis Twente kunnen onderzoeksinstituten, hulpdiensten, netbeheerders en bedrijven straks het hele jaar door in de praktijk testen, leren en trainen met waterstof.
Goede test- en oefenlocatie
Richard Lohuis, directeur Transitie Cogas: “Het wordt steeds duidelijker dat waterstof een grote rol gaat spelen in het integrale energiesysteem van de toekomst. Cogas wil hier graag tijdig op inspelen en vindt het belangrijk dat er een goede test- en oefenlocatie voor waterstof in Nederland komt, zodat netbeheerders hier ook goed op voorbereid zijn.” David Bornebroek, directeur Twente Safety Campus: "Met HyField creëren we een unieke omgeving waar hulpverleners en netbeheerders zich optimaal kunnen voorbereiden op het veilig werken met waterstoftoepassingen. Zo dragen we bij aan een toekomst waarin waterstof veilig en effectief wordt ingezet."
Unieke plek in Nederland
Op dit moment is er in Nederland nog geen plek waar je grootschalig met waterstof kunt testen, trainen én demonstreren. HyField biedt die ruimte straks wél. HyField wordt stap voor stap gerealiseerd. De aanleg is verdeeld in drie fases verspreid over een periode van vier jaar, zodat het terrein steeds beter gebruikt kan worden voor testen, trainingen en scholing op het gebied van waterstof. De investeringen en de aanleg vinden eerder plaats als de vraag snel toeneemt. HyField is straks een unieke plek in Nederland. Een plek waar kennis wordt gedeeld, nieuwe technieken getest worden en mensen leren omgaan met waterstof in de praktijk. Er is ruimte voor demonstraties, onderzoek en scholing.
Archief
Congres Laadinfra Nederland 2025: Laadinfra onder druk: samen bouwen aan de netten van morgen
ARNHEM - Op dinsdag 20 mei 2025 vindt het Congres Laadinfra plaats in ACT Event Studios, Arnhem
TSG lanceert nieuwe business unit TSG Power
DORDRECHT - De rol van TSG Power in de energietransitie
Sluiting Vredestein / Apollo Tyres Enschede in 2026 slaat in als een bom
ENSCHEDE De aangekondigde sluiting van bandenfabriek Apollo Tyres in Enschede in de zomer van 2026, slaat in als een bom. Ongeveer 500 medewerkers in Enschede hebben vanmiddag te horen gekregen dat ze hun baan verliezen.
Het gehele productieproces wordt overgeheveld naar een Apollo-fabriek in Hongarije. ‘We wisten dat het niet goed ging’, zegt Nicole Engmann van CNV. ‘Maar deze mededeling is een keiharde klap. Iedereen is er kapot van. Uiteraard zullen we er alles aan doen om alle medewerkers zo goed mogelijk te begeleiden.’
Bijeenkomst
Vanmiddag is de sluiting van de fabriek tijdens een bijeenkomst aan alle medewerkers medegedeeld. De Europese commerciële topman van het Indiase Apollo Tyres was zelf aanwezig om het nieuws over te brengen. ‘Er heerst nu grote verslagenheid onder de medewerkers’, zegt Engmann. ‘Ze hebben er de afgelopen jaren alles aan gedaan om een rampscenario zoals dit te voorkomen. Helaas blijkt nu dat dat niet genoeg was. Uiteraard zullen wij er nu alles aan doen om ze de komende periode zo goed mogelijk te begeleiden.’
Verkoop viel tegen
Uiteraard voelden de medewerkers zelf ook dat het niet goed ging met hun bedrijf. In 2020 werd het totale personeelsbestand nog gehalveerd van 1.200 naar 600 om het hoofd boven water te houden. Ondertussen viel de verkoop van de Spacemaster, een opvouwbare reserveband, flink terug. Vorige maand werd aangekondigd dat 60 tijdelijke contracten niet zouden worden verlengd.
Leeglopende industrie
Volgens CNV-onderhandelaar Nicole Engmann vormt de verhuizing van Apollo Tyres het volgende voorbeeld van de industriële leegloop in Nederland. ‘Wederom hebben hoge energiekosten en inflatie een rol gespeeld bij de beslissing om het productieproces naar een ander land te verplaatsen’, zegt ze. ‘En wederom verdwijnt er daarmee een hoop werkgelegenheid uit ons land. Wat ons betreft ligt er een rol voor de overheid in het gelijktrekken van de Nederlandse concurrentiepositie. Uiteraard is de garantie op het behoud kwalitatief goede arbeid daarbij voor ons een belangrijke voorwaarde.’ Zie ook www.cnv.nl
HyField: Twente krijgt unieke test- en opleidingslocatie voor waterstof
Enschede De Twente Safety Campus (TSC) en Cogas werken samen aan de ontwikkeling van HyField: een nieuwe test- en opleidingslocatie voor waterstof op Technology Base Twente.
Op deze veilige en afgesloten locatie van de voormalige militaire vliegbasis Twente kunnen onderzoeksinstituten, hulpdiensten, netbeheerders en bedrijven straks het hele jaar door in de praktijk testen, leren en trainen met waterstof.
Goede test- en oefenlocatie
Richard Lohuis, directeur Transitie Cogas: “Het wordt steeds duidelijker dat waterstof een grote rol gaat spelen in het integrale energiesysteem van de toekomst. Cogas wil hier graag tijdig op inspelen en vindt het belangrijk dat er een goede test- en oefenlocatie voor waterstof in Nederland komt, zodat netbeheerders hier ook goed op voorbereid zijn.” David Bornebroek, directeur Twente Safety Campus: "Met HyField creëren we een unieke omgeving waar hulpverleners en netbeheerders zich optimaal kunnen voorbereiden op het veilig werken met waterstoftoepassingen. Zo dragen we bij aan een toekomst waarin waterstof veilig en effectief wordt ingezet."
Unieke plek in Nederland
Op dit moment is er in Nederland nog geen plek waar je grootschalig met waterstof kunt testen, trainen én demonstreren. HyField biedt die ruimte straks wél. HyField wordt stap voor stap gerealiseerd. De aanleg is verdeeld in drie fases verspreid over een periode van vier jaar, zodat het terrein steeds beter gebruikt kan worden voor testen, trainingen en scholing op het gebied van waterstof. De investeringen en de aanleg vinden eerder plaats als de vraag snel toeneemt. HyField is straks een unieke plek in Nederland. Een plek waar kennis wordt gedeeld, nieuwe technieken getest worden en mensen leren omgaan met waterstof in de praktijk. Er is ruimte voor demonstraties, onderzoek en scholing.
Lokaal nieuws
Uitagenda
Sport nieuws
Bedrijf in Beeld
Archief
De rol van zwaar transport in grote bouw- en infrastructuurprojecten
TRANSPORT/RIJSSEN - Zwaar transport is bij verschillende zaken onmisbaar, bijvoorbeeld bouw-en infrastructuurprojecten, zoals bruggen en windmolenparken.
'Europese regels binnenvaart komen niet uit een Brussels kantoor maar van de sector zelf'
BINNENVAART - Er is deining op de Nederlandse binnenwateren. Mensen werkzaam op binnenvaartschepen mogen niet aan de slag wanneer zij een te hoge BMI hebben.
Defensie doet beroep op civiele transport en logistiek
TRANSPORT Met het oog op de gereedstelling van de organisatie wil Defensie samenwerken met logistieke en transportbedrijven.
Bijvoorbeeld bij grootschalige Europese oefeningen, of tijdens een veiligheidscrisis. 17 Juni vond een bijeenkomst plaats in Kasteel Woerden voor de diensten wegtransport en overslag. Ruim 100 belangstellende logistieke partners kregen informatie.
Publicatie komende zomer
Defensie publiceert de aanbestedingen voor deze diensten komende zomer.
Deelnemers gaan samenwerken in een zogenoemd Ecosysteem Logistiek.
Enorme logistieke behoefte
De Commandant Defensie Ondersteuningscommando vertelde over de noodzaak van het Ecosysteem Logistiek: “De krijgsmacht heeft een enorme logistieke behoefte. Wij hebben logistieke partners nodig om hierin te voorzien. Door een slimme combinatie van eigen transportcapaciteit en samenwerking met civiele logistieke partners staan wij altijd klaar voor de krijgsmacht, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden”, zei luitenant-generaal Jan-Willem Maas.
Troepen verplaatsen en bevoorraden
Belangstellende partijen kunnen op de aanbestedingen inschrijven om grote militaire verplaatsingen te ondersteunen en troepen te bevoorraden. Daarbij gaat het om vervoer van voedingsmiddelen en drinkwater. Verder gaat om gevaarlijke stoffen zoals brandstoffen, oliën, smeermiddelen, vliegtuigbrandstoffen, vliegtuigoliën en vliegtuigsmeermiddelen.
Daarnaast moeten wapens, munitie, militair materieel, uitrusting en reservedelen op transport. Tot slot betreft het kleding, huisvestingsgoederen, reinigingsmiddelen en veldversterkingsmaterieel en bouwmaterialen. Daarnaast heeft Defensie partners nodig voor overslagtaken, zoals laad-, hef- en hijswerkzaamheden voor het vervoer van bovenstaande artikelen.
Contracten
De contracten worden voor 7 jaar afgesloten. Zo verzekert Defensie zich van gegarandeerde capaciteit in aanloop naar en tijdens een oorlog of crisis. Kleine geïnteresseerde bedrijven kunnen aan de slag als onderaannemer bij grotere partijen.
Verantwoord
Op basis van dreigingsanalyses beoordeelt de krijgsmacht of het verantwoord is om transportbedrijven in bepaalde gebieden in te zetten. Op het laatste stuk naar het front, de zogeheten ‘last tactical mile’, zorgt Defensie zelf voor vervoer.
Doorreisland
Een oorlog in Europa is mogelijk. NAVO-troepen uit het buitenland gebruiken Nederland dan als doorreisland. Dat kan over de weg, het spoor, het water of door de lucht. Daarbij zorgt Defensie voor logistieke ondersteuning, maar als dat nodig is ook voor bijvoorbeeld reserveonderdelen, munitie en brandstof.
Avond- en nachtafsluitingen A1 tussen Hengelo en de Duitse grens
TWENTE Rijkswaterstaat voert onderhoudswerkzaamheden uit aan de A1.
In verband met de werkzaamheden zijn delen van de A1 tussen knooppunt Buren en de Duitse grens verschillende avonden en nachten afgesloten tussen woensdag 2 juli en vrijdag 11 juli. Weggebruikers dienen rekening te houden met omleidingsroutes en extra reistijd van 5 tot 20 minuten.
Werkzaamheden
De werkzaamheden bestaan uit het onderhoud en, waar nodig, het vervangen van asfalt. Ook worden op het vernieuwde wegdek markeringen aangebracht. Zo blijft de A1 in goede staat en kunnen mensen en goederen ook in de toekomst vlot en veilig hun bestemming bereiken.
Afsluiting A1
De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Dat betekent dat steeds een deel van de A1 tussen Hengelo en de Duitse grens is afgesloten. Verschillende op- en afritten zijn ook afgesloten.
Tussen knooppunt Buren en afrit Hengelo-Noord (31) in oostelijke richting: woensdag 2 juli 20.00 uur tot donderdag 3 juli 05.00 uur.
Tussen oprit De Lutte (34) en Duitse grens in oostelijke richting: donderdag 3 juli 20.00 uur tot vrijdag 4 juli 05.00 uur.
Tussen oprit Oldenzaal (32) en afrit Hengelo-Noord (31) in westelijke richting: maandag 7 juli 20.00 uur tot dinsdag 8 juli 05.00 uur.
Tussen oprit De Lutte (34) en afrit Oldenzaal (32) in westelijke richting: dinsdag 8 juli en woensdag 9 juli, dagelijks van 20.00 uur tot 05.00 uur.
Tussen Duitse grens en afrit De Lutte (34) in westelijke richting: donderdag 10 juli 20.00 uur tot vrijdag 11 juli 05.00 uur.
Omleidingsroutes
Per afsluiting gelden andere omleidings- en adviesroutes. Borden langs en boven de weg geven de omleidingsroutes aan. Houd rekening met extra reistijd van 5 tot 20 minuten.
Sector transport en logistiek bekroont beste leerbedrijven en praktijkopleiders van 2025
TRANSPORT Houweling Group uit Bleiswijk is uitgeroepen tot ‘Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2025’. Peter de Voigt mag zich ‘Beste Praktijkopleider Transport en Logistiek 2025' noemen.
De verkiezingen bieden een waardevol podium aan erkende leerbedrijven en praktijkopleiders die zich actief inzetten voor de begeleiding van jong talent. De sector benadrukt hiermee het belang van goede praktijkbegeleiding als fundament voor duurzame instroom, vakmanschap én het behoud van jongeren voor transport en logistiek. Beide winnaars vertegenwoordigen de sector bij de landelijke verkiezingen van SBB.
Gekozen door de vakjury
De winnaar bij de leerbedrijven is gekozen door een vakjury, bestaande uit Caroline Blom (TLN), Linda Slagter (FNV), Gabby Delhaas (STL) en Robert van den Brink (St vd Brink, winnaar 2024). Voor de praktijkopleiders werd daarnaast ook het publiek betrokken via een online stemronde. De vakjury benadrukt het belang van deze verkiezingen: “Leerbedrijven en praktijkopleiders zijn onmisbaar. Zij leggen de basis voor duurzame instroom in de sector. Ze geven jongeren een kans én een toekomst.” Houweling Group: ‘Leerbedrijf van de buitencategorie’ De vakjury is unaniem in haar oordeel: Houweling Group biedt studenten geen standaard leerplek, maar een maatwerktraject waarin persoonlijke groei centraal staat. “De sfeer is familiair, de begeleiding intensief en de betrokkenheid van de directie indrukwekkend.” Studenten worden oprechte kansen geboden om te groeien, ook als dat niet vanzelf gaat. Een inspirerend voorbeeld voor de hele sector.”
2e plaats: Mondial Kattenberg Verhuizingen, Nunspeet 3e plaats: Thijs Logistiek, Weert
De vakjury roemde ook de overige finalisten. “Mondial Kattenberg Verhuizingen viel op met een sterk sociaal hart en een innovatieve trainingsruimte. Thijs Logistiek scoorde hoog op structuur, slimme oplossingen en duurzaamheid.”
? Foto: Houweling Transport winnaar Beste Leerbedrijf 2025
Zie ook www.transportmagazine.eu/ en www.detransportkrant.nl
Meer EETS-aanbieders starten toelatingsproces voor vrachtwagenheffing
TRANSPORT TotalEnergies en Axxès tekenden de zogenaamde EETS-overeenkomst (European Electronic Toll Service) met de RDW. De ondertekening betekent de start van het proces voor toelating als dienstaanbieder voor de vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 van start gaat.
Zowel TotalEnergies als Axxès zijn EETS-aanbieders die hun oorsprong vinden in Frankrijk. TotalEnergies is een wereldwijd energiebedrijf dat verschillende soorten energie produceert en verhandelt. Het gaat om olie en biobrandstoffen, aardgas, biogas en waterstof met weinig CO₂, maar ook om hernieuwbare energie en elektriciteit. TotalEnergies heeft als doel zoveel mogelijk mensen te voorzien van energie die betrouwbaar, betaalbaar en milieuvriendelijker is. Axxès is sinds 2005 gespecialiseerd in Europese elektronische tolheffing. Hun klanten kunnen met het C’moov 4G tolkastje de tol en wegenbelasting betalen, die in bepaalde landen van toepassing zijn. Axxès zet zich in voor voortdurende verbetering van zijn diensten om te voldoen aan de veranderende behoeften van transporteurs.
Vol vertrouwen
Jan Strijk, directeur tolheffing van de RDW, is blij met de uitbreiding: “TotalEnergies en Axxès staan goed bekend in de transportwereld. Hun ervaring en ambities geven alle vertrouwen in een succesvolle toelating.”
Sylvain Giraud, Productmanager Tolheffing van Axxès, is ook positief: “We zijn verheugd om deze samenwerking met de RDW te beginnen. Het is een belangrijke mijlpaal in onze ambitie om een universele, grenzeloze EETS-mobiliteitsoplossing te bieden. Omdat ook buurlanden als Duitsland en België zijn aangesloten, hoeven onze klanten zich geen zorgen te maken over tolbetalingen, en kunnen chauffeurs zich volledig op de weg concentreren.”
TotalEnergies Senior VP New Mobilities Mathieu Soulas kijkt uit naar de samenwerking: "Wij willen de RDW bedanken voor het vertrouwen. Door de samenwerking kunnen onze Europese vrachtwagenklanten zonder problemen in Nederland rijden, zodra de vrachtwagenheffing van start gaat. We zijn ook blij dat we kunnen helpen bij de overstap naar schonere energie in Nederland, de thuisbasis van onze wereldwijde afdeling voor biogas- en waterstofmobiliteit en waar we al een uitgebreid elektrisch laadnetwerk aanbieden.”
Vijf aanbieders
In maart tekenden EETS-aanbieders Toll4Europe en Telepass ook al een overeenkomst met de RDW. Met TotalEnergies en Axxès zijn er nu dus vier partijen die de betaling van vrachtwagenheffing in Nederland willen aanbieden volgens het Europese EETS-systeem. Mogelijk volgen nog meer aanbieders. Het groeiende aanbod van EETS-aanbieders is een belangrijke stap in de richting van een gebruiksvriendelijk en efficiënt systeem van vrachtwagenheffing in Nederland. In oktober 2024 werd Triangle al gecontracteerd als nationale aanbieder. Hun dienstverlening is enkel gericht op Nederland.
Vrachtwagenheffing
Het toelatingsproces van Toll4Europe, Telepass, TotalEnergies en Axxès is een opmaat naar de vrachtwagenheffing die Nederland naar verwachting medio 2026 invoert. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief. Vanaf de start van de heffing, gaat de motorrijtuigenbelasting fors omlaag en verdwijnt het Eurovignet in Nederland. De vrachtwagenheffing stimuleert het gebruik van emissievrije vrachtwagens. Zo vermindert de CO2-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland. De heffing geldt ook voor buitenlandse vrachtwagens. De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing gaan naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van het wegvervoer.
Meer informatie is te vinden op www.vrachtwagenheffing.nl.
Congres Laadinfra Nederland 2025: Laadinfra onder druk: samen bouwen aan de netten van morgen
ARNHEM Op dinsdag 20 mei 2025 vindt het Congres Laadinfra plaats in ACT Event Studios, Arnhem
Nederland loopt voorop in elektrische mobiliteit, maar om die positie te behouden moeten we nú handelen. Overheden, netbeheerders, marktpartijen en kennisinstellingen staan voor een immense opgave: het realiseren van een betrouwbare, schaalbare en toekomstbestendige laadinfrastructuur. De vraag naar stroom groeit explosief — en de druk op ruimte, netcapaciteit en samenwerking neemt toe.
“De laadinfrastructuur kán een knelpunt worden — tenzij we het samen anders aanpakken”
Hoe voorkomen we dat de laadinfrastructuur achterloopt op het wagenpark? Wat vraagt dit van regelgeving, netbeheer en technologie? En hoe zorgen we ervoor dat laadpunten daar komen waar ze écht nodig zijn — en blijven functioneren?
Tijdens het Congres Laadinfra Nederland 2025 gaan bestuurders, beleidsmakers, netbeheerders, laadexploitanten en innovators met elkaar in gesprek over deze urgente vragen.
De volgende onderwerpen staan centraal:
Ruimtelijke puzzel: Waar moeten al die laadpunten komen, en wie is aan zet?
Netcapaciteit en slimme sturing: Wat kan wél als het net vol zit?
Beleid & regelgeving: Welke kaders zijn nodig om sneller te kunnen schakelen?
Bidirectioneel laden & V2G: Is de auto straks ook een batterij voor het net?
Toekomst van het laden: Van paal naar platform
Met onder meer de volgende sprekers:
Jules Sommers, Allego
Nanet Rutten, MRA-Elektrisch
Marisca Zweistra, ElaadNL
Rein Jüriado, European Commission
Eric van Voorden, Vereniging DOET & Last Mile Solutions
Samen bouwen aan de laadinfrastructuur van de toekomst
Het Congres Laadinfra is dé ontmoetingsplek voor beleidsmakers, professionals en bedrijven die betrokken zijn bij de energietransitie en mobiliteitsverandering. Door kennis te delen, innovaties te tonen en concrete samenwerkingen te smeden, werken we samen aan de volgende fase van het Nederlandse laadlandschap.
Kijk voor meer informatie op www.congreslaadinfra.nl. Mis deze dag niet en meld je aan via www.congreslaadinfra.nl/registratie/. Zie ook https://www.detransportkrant.nl en https://transportkrantmagazine.eu/
TSG lanceert nieuwe business unit TSG Power
DORDRECHT - De rol van TSG Power in de energietransitie