gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
foto van de RDW.jpg

Foto: RDW

Meer EETS-aanbieders starten toelatingsproces voor vrachtwagenheffing

vrijdag 30 mei 2025

TRANSPORT - TotalEnergies en Axxès tekenden de zogenaamde EETS-overeenkomst (European Electronic Toll Service) met de RDW. De ondertekening betekent de start van het proces voor toelating als dienstaanbieder voor de vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 van start gaat.

Zowel TotalEnergies als Axxès zijn EETS-aanbieders die hun oorsprong vinden in Frankrijk. TotalEnergies is een wereldwijd energiebedrijf dat verschillende soorten energie produceert en verhandelt. Het gaat om olie en biobrandstoffen, aardgas, biogas en waterstof met weinig CO₂, maar ook om hernieuwbare energie en elektriciteit. TotalEnergies heeft als doel zoveel mogelijk mensen te voorzien van energie die betrouwbaar, betaalbaar en milieuvriendelijker is. Axxès is sinds 2005 gespecialiseerd in Europese elektronische tolheffing. Hun klanten kunnen met het C’moov 4G tolkastje de tol en wegenbelasting betalen, die in bepaalde landen van toepassing zijn. Axxès zet zich in voor voortdurende verbetering van zijn diensten om te voldoen aan de veranderende behoeften van transporteurs.
 
Vol vertrouwen
Jan Strijk, directeur tolheffing van de RDW, is blij met de uitbreiding: “TotalEnergies en Axxès staan goed bekend in de transportwereld. Hun ervaring en ambities geven alle vertrouwen in een succesvolle toelating.”
Sylvain Giraud, Productmanager Tolheffing van Axxès, is ook positief: “We zijn verheugd om deze samenwerking met de RDW te beginnen. Het is een belangrijke mijlpaal in onze ambitie om een universele, grenzeloze EETS-mobiliteitsoplossing te bieden. Omdat ook buurlanden als Duitsland en België zijn aangesloten, hoeven onze klanten zich geen zorgen te maken over tolbetalingen, en kunnen chauffeurs zich volledig op de weg concentreren.”
TotalEnergies Senior VP New Mobilities Mathieu Soulas kijkt uit naar de samenwerking: "Wij willen de RDW bedanken voor het vertrouwen. Door de samenwerking kunnen onze Europese vrachtwagenklanten zonder problemen in Nederland rijden, zodra de vrachtwagenheffing van start gaat. We zijn ook blij dat we kunnen helpen bij de overstap naar schonere energie in Nederland, de thuisbasis van onze wereldwijde afdeling voor biogas- en waterstofmobiliteit en waar we al een uitgebreid elektrisch laadnetwerk aanbieden.”
 
Vijf aanbieders
In maart tekenden EETS-aanbieders Toll4Europe en Telepass ook al een overeenkomst met de RDW. Met TotalEnergies en Axxès zijn er nu dus vier partijen die de betaling van vrachtwagenheffing in Nederland willen aanbieden volgens het Europese EETS-systeem. Mogelijk volgen nog meer aanbieders. Het groeiende aanbod van EETS-aanbieders is een belangrijke stap in de richting van een gebruiksvriendelijk en efficiënt systeem van vrachtwagenheffing in Nederland. In oktober 2024 werd Triangle al gecontracteerd als nationale aanbieder. Hun dienstverlening is enkel gericht op Nederland.
 
Vrachtwagenheffing
Het toelatingsproces van Toll4Europe, Telepass, TotalEnergies en Axxès is een opmaat naar de vrachtwagenheffing die Nederland naar verwachting medio 2026 invoert. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief. Vanaf de start van de heffing, gaat de motorrijtuigenbelasting fors omlaag en verdwijnt het Eurovignet in Nederland. De vrachtwagenheffing stimuleert het gebruik van emissievrije vrachtwagens. Zo vermindert de CO2-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland. De heffing geldt ook voor buitenlandse vrachtwagens. De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing gaan naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van het wegvervoer.
Meer informatie is te vinden op www.vrachtwagenheffing.nl.

#axxes #co2 #eets #energie #rdw #telepass #tln #tol #tolheffing #toll4europe #totalenergies #transport #triangle #vrachtwagenheffing

Archief

foto van de RDW.jpg RDW
1000002964.jpg Promedia
TSG lanceert nieuwe business unit TSG Power

DORDRECHT De rol van TSG Power in de energietransitie

Elk bedrijf, ongeacht sector of grootte, staat voor een cruciale uitdaging: de energietransitie met het oog op een duurzamere toekomst. Nieuwe Europese wetgevingen dwingen organisaties om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en bewuster om te gaan met energie. TSG speelt hierin een belangrijke rol door geïntegreerde infrastructuurprojecten te implementeren, te construeren en te beheren.


Over TSG Power 
De voorbije jaren heeft TSG zijn aanbod uitgebreid. Naast de gekende activiteiten van TSG Retail en TSG Fleet, focussen we ons vandaag via de business units TSG Charge en TSG Power op nieuwe technologieën en duurzame energiebronnen.   TSG Charge specialiseert zich in AC- en DC-laadinfrastructuur. TSG Power richt zich op de implementatie van energieopslagsystemen (BESS) en slimme Energie Management Systemen (EMS).

Olaf Bitter, Business development manager TSG Power bij TSG: “Wij zorgen voor het volledige plaatje. Van ontwerp tot installatie en beheer creëren we coherente energiesystemen waarmee bedrijven optimaal kunnen anticiperen op de fluctuerende energiemarkt.”


Slim inspelen op een veranderende energiemarkt
De energietransitie versnelt: overheden stimuleren elektrische mobiliteit, steden voeren lage-emissiezones in en bedrijven investeren massaal in duurzame oplossingen.

Olaf Bitter: “De vraag naar slimme energieoplossingen stijgt snel. Met TSG Power spelen we hierop in door onze expertise in energieopslag en integratie verder uit te bouwen. Zo kunnen klanten rekenen op naadloze koppelingen tussen laadinfrastructuur, batterijsystemen en hernieuwbare energiebronnen.”

Dankzij de snelle ontwikkelingen in batterijtechnologie, zoals de komst van recycleerbare grafeenbatterijen, maar ook natrium/sodium-ion batterijen blijven onze oplossingen ook op lange termijn innovatief en duurzaam.
 
BESS: slimme opslag voor kostenoptimalisatie
Batterijen (BESS) vormen de slimme schakel in een efficiënt energiesysteem. Ze bufferen opgewekte energie en helpen bedrijven om:
    •    Overtollige zonne- of windenergie op te slaan.
    •    Piekverbruik te verlagen en energiekosten te minimaliseren.
    •    Energie strategisch te kopen en te verkopen op markten zoals EPEX.
    •    Kostbare netverzwaringen bij installaties zoals snelladers en warmtepompen te vermijden.

"Met een batterij kunnen bedrijven niet alleen hun eigen verbruik optimaliseren, maar zelfs nieuwe inkomsten genereren door slim te verhandelen op de energiemarkt”. aldus Olaf “

Volledige ondersteuning, van A tot Z
Elke sector staat voor grote veranderingen. TSG ondersteunt bedrijven hierin als all-in-one partner: van netaansluitingen, vergunningen en keuringen tot installatie en onderhoud.

Onze kernwaarden:
    •    Turn-key oplossingen én maatwerkprojecten.
    •    24/7 service via gecertificeerde, permanent bijgeschoolde technici.
    •    Volledige energie-integratie tussen laadinfrastructuur, zonnepanelen, windmolens en industriële batterijen.


Meer informatie? Zie www.tsg-solutions.com/nl/tsg-power/ 

Zie ook www.detransportkrant.nl

TSG
Vier 5 mei
Cartoon: Leo Kemper
Sluiting Vredestein / Apollo Tyres Enschede in 2026 slaat in als een bom

ENSCHEDE De aangekondigde sluiting van bandenfabriek Apollo Tyres in Enschede in de zomer van 2026, slaat in als een bom. Ongeveer 500 medewerkers in Enschede hebben vanmiddag te horen gekregen dat ze hun baan verliezen.

Het gehele productieproces wordt overgeheveld naar een Apollo-fabriek in Hongarije. ‘We wisten dat het niet goed ging’, zegt Nicole Engmann van CNV. ‘Maar deze mededeling is een keiharde klap. Iedereen is er kapot van. Uiteraard zullen we er alles aan doen om alle medewerkers zo goed mogelijk te begeleiden.’


Bijeenkomst
Vanmiddag is de sluiting van de fabriek tijdens een bijeenkomst aan alle medewerkers medegedeeld. De Europese commerciële topman van het Indiase Apollo Tyres was zelf aanwezig om het nieuws over te brengen. ‘Er heerst nu grote verslagenheid onder de medewerkers’, zegt Engmann. ‘Ze hebben er de afgelopen jaren alles aan gedaan om een rampscenario zoals dit te voorkomen. Helaas blijkt nu dat dat niet genoeg was. Uiteraard zullen wij er nu alles aan doen om ze de komende periode zo goed mogelijk te begeleiden.’

Verkoop viel tegen
Uiteraard voelden de medewerkers zelf ook dat het niet goed ging met hun bedrijf. In 2020 werd het totale personeelsbestand nog gehalveerd van 1.200 naar 600 om het hoofd boven water te houden. Ondertussen viel de verkoop van de Spacemaster, een opvouwbare reserveband, flink terug. Vorige maand werd aangekondigd dat 60 tijdelijke contracten niet zouden worden verlengd.

Leeglopende industrie
Volgens CNV-onderhandelaar Nicole Engmann vormt de verhuizing van Apollo Tyres het volgende voorbeeld van de industriële leegloop in Nederland. ‘Wederom hebben hoge energiekosten en inflatie een rol gespeeld bij de beslissing om het productieproces naar een ander land te verplaatsen’, zegt ze. ‘En wederom verdwijnt er daarmee een hoop werkgelegenheid uit ons land. Wat ons betreft ligt er een rol voor de overheid in het gelijktrekken van de Nederlandse concurrentiepositie. Uiteraard is de garantie op het behoud kwalitatief goede arbeid daarbij voor ons een belangrijke voorwaarde.’ Zie ook www.cnv.nl

cnv.nl / iStock
HyField: Twente krijgt unieke test- en opleidingslocatie voor waterstof 

Enschede De Twente Safety Campus (TSC) en Cogas werken samen aan de ontwikkeling van HyField: een nieuwe test- en opleidingslocatie voor waterstof op Technology Base Twente.

Op deze veilige en afgesloten locatie van de voormalige militaire vliegbasis Twente kunnen onderzoeksinstituten, hulpdiensten, netbeheerders en bedrijven straks het hele jaar door in de praktijk testen, leren en trainen met waterstof. 

Goede test- en oefenlocatie
Richard Lohuis, directeur Transitie Cogas: “Het wordt steeds duidelijker dat waterstof een grote rol gaat spelen in het integrale energiesysteem van de toekomst. Cogas wil hier graag tijdig op inspelen en vindt het belangrijk dat er een goede test- en oefenlocatie voor waterstof in Nederland komt, zodat netbeheerders hier ook goed op voorbereid zijn.” David Bornebroek, directeur Twente Safety Campus: "Met HyField creëren we een unieke omgeving waar hulpverleners en netbeheerders zich optimaal kunnen voorbereiden op het veilig werken met waterstoftoepassingen. Zo dragen we bij aan een toekomst waarin waterstof veilig en effectief wordt ingezet." 

Unieke plek in Nederland 
Op dit moment is er in Nederland nog geen plek waar je grootschalig met waterstof kunt testen, trainen én demonstreren. HyField biedt die ruimte straks wél. HyField wordt stap voor stap gerealiseerd. De aanleg is verdeeld in drie fases verspreid over een periode van vier jaar, zodat het terrein steeds beter gebruikt kan worden voor testen, trainingen en scholing op het gebied van waterstof. De investeringen en de aanleg vinden eerder plaats als de vraag snel toeneemt. HyField is straks een unieke plek in Nederland. Een plek waar kennis wordt gedeeld, nieuwe technieken getest worden en mensen leren omgaan met waterstof in de praktijk. Er is ruimte voor demonstraties, onderzoek en scholing. 

Cogas

Uitagenda

Archief

Sport nieuws

Archief